ЦНАП і військовий облік: законодавчі новації
Як відомо, в Україні 18 травня набули чинності нові законодавчі правила мобілізації та військового обліку. Серед них: усі військовозобов’язані громадяни повинні протягом 60 днів оновити свої військово-облікові дані. Зміни у законодавстві поклали певні зобов’язання на територіальні центри надання адміністративних послуг. Про нову послугу у даному напрямку розповіла на брифінгу місцевим ЗМІ начальник ЦНАПу м.Олександрії Світлана Яременко. Далі – пряма мова.
– Послуга називається «Оновлення персональних даних військовозобов’язаних, призовників та резервістів», – вона запроваджена у ЦНАПІ на вимогу держави. І ЦНАП м.Олександрії готовий до будь-яких викликів, які ставить держава стосовно дотримання вимог: уже зараз підключено всіх адміністраторів установи до функціоналу оновлення персональних даних через електронний кабінет Центру надання адміністративних послуг. Цей електронний кабінет запроваджений на підставі внесених змін до Закону України «Про єдиний державний реєстр військовозобов’язаних, призовників», у який внесли зміни 16 січня 2024 року. Тому Міністерство цифрової трансформації готувалося до впровадження даної послуги з прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо військової служби», що вступив у силу з 18 травня, підготувавши таким чином адміністраторів ЦНАПу. Так, 10 травня у нас було проведено загальнодержавне навчання, згідно з яким нам визначили умови роботи, починаючи з 18.05.2024. Центр надання адміністративних послуг Олександрії впровадив надання цієї послуги з 20 травня – тобто з першого робочого дня після набуття чинності згаданим законом.
– Нагадаємо про зміни, які відбулися у цьому законі.
– Законодавство визначило ЦНАПи, як ще один із допоміжних функціоналів щодо оновлення персональних даних військовозобов’язаних, щоб «розвантажити» Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки і дати можливість людям своєчасно, у визначений термін оновити свої дані. У прикінцевих положеннях «Про внесення змін до деяких законодавчих актів з питань проходження військової служби та мобілізації» визначено пунктом 2, що під час дії Указу Президента України «Про мобілізацію», який був прийнятий 24 лютого 2022 року за номером 65/2022, визначено, що протягом дії цього Указу з прийняттям відповідного закону після вступу в дію Закону «Про ведення військового обліку і мобілізацію» категорія осіб, яка визначена даним законом, повинна поновити свої облікові дані упродовж 60 календарних днів.
– Які категорії повинні звернутися до ЦНАПу?
– Це військовозобов’язані, призовники і резервісти, котрі є на обліку в ТЦК. Також ті, які були зняті з військового обліку у попередні роки як непридатні за медичним висновком тощо, але яким на даний час ще не виповнилося 60 років. Адже зараз є низка законодавчих актів, які вимагають поновлення осіб ряду категорій на військовий облік. Якщо у 2022-2023 роках такі особи не зробили цього, вони тепер зобов’язані прийти в ТЦК, стати на облік і поновити свої дані. А ті категорії громадян, які вже стоять на обліку, також зобов’язані поновити свої облікові дані, звернувшись до ЦНАПу або до ТЦК. Також законодавство визначає, що дана категорія осіб може поновити свої персональні дані через електронний кабінет призовника, який кожна особа може завантажити собі на смартфон або на персональний комп’ютер і самостійно оновити свої облікові дані. Ця категорія осіб повинна звернутися до ЦНАПу з таким документами: паспорт та ідентифікаційний код. Військовий квиток, приписне посвідчення, тимчасове посвідчення тощо адмінстратор ЦНАП вимагати не буде.
– Які дані особа повинна поновити?
– Прізвище, ім’я, по батькові, ідентифікаційний код. Також обов’язково зазначається номер мобільного телефона і за наявності – електронна пошта. Далі зазначається фактичне місце проживання особи зі слів самої особи. Тобто особа бере на себе відповідальність за те, які дані вона декларує адміністратору ЦНАПу. Потім адміністратором формується замовлення, роздруковується і дається на підпис громадянину (громадянці). Ця особа перевіряє правильність внесення даних адміністратором, підписує замовлення і лише після цього воно направляється на Єдиний електронний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів (державний інструмент військового обліку громадян) «Оберіг». Автоматизована система порталу «Дія» з’єднується з ним і перевіряє облікові дані особи. Якщо всі дані, внесені адміністратором, і ті, що є в ТЦК, збігаються, формується витяг, який автоматично завантажується в кабінет адміністратору. Він перевіряє його, роздруковує і видає з власним підписом і печаткою заявнику. Дана процедура визначається в нормативний термін 20 хвилин.
– А якщо дані не збігаються?
– Тоді заявнику видається інший витяг, що йому відмовлено у видачі витягу про поновлення персональних даних і з цим витягом людина йде в ТЦК. Це означає, що вона або виключена з обліку, або є якісь неточності в її даних. Наприклад, якщо у паспорті громадянина України прізвище відрізняється від того, що є в його особистих даних, хоча б однією літерою, то це вже не відповідатиме вимозі, і тому людині слід буде звернутися в ТЦК.
– Який порядок прийому громадян з метою оновлення даних?
– Дана послуга в Центрі надання адміністративних послуг Олександрійської територіальної громади буде впроваджуватися через електронну чергу, тобто за попереднім записом. З 20 травня вже сформована електронна черга, яка відкрилася о 8-й годині зазначеної дати. В розділі «Захист і охорона», в підрозділі «Військова служба» вже визначена послуга поновлення облікових даних військовозобов’язаних. Особа може через особисте звернення до адміністратора отримати талон на прийом або зайти на сайт ЦНАПу і зареєструватися в електронній черзі самостійно. Талони будуть визначені так само, як для отримання інших послуг. Далі людині потрібно буде прийти до ЦНАПу і зареєструватися в чергу. Окремої черги на дану послугу не буде, отож формуватиметься вона, як загальна черга по ЦНАПу. Хочу також повідомити громадян міста про те, що не буде порушено прав громадян при отриманні інших адміністративних послуг: вони будуть надаватися в тому ж форматі, в якому надавалися до цього. Оновлення персональних даних проводитиметься лише за бажанням заявника. Не буде жодних дій з боку адміністратора щодо обов’язку людини оновлення її персональних даних. Також варто мати на увазі, що під час повітряної тривоги ЦНАП не надає ніяких адміністративних послуг. По закінченні повітряної тривоги поновлюється черга згідно з наступним талоном, який визначений погодинно. З усіх питань, які будуть турбувати наших громадян-заявників, можна проконсультуватися, звернувшись до адміністратора рецепції або зателефонувати за номером “гарячої” лінії. Телефон та актуальна інформація є на сайті ЦНАПу.
– Щодо направлення на військово-лікарську комісію…
– Таких повноважень у нас немає. У нас є чіткі законодавчі розмежування між ТЦК і ВЛК та ЦНАПом. Ми також не консультуємо суб’єктів звернення, куди їм слід звертатися далі: наша функція – прийняти особу, оновити особисті дані і видати їй витяг.
– Які зміни особистих даних потребують звернення, крім зазначеної причини?
– Якщо людина змінила фактичне місце проживання, вона повинна обов’язково прийти і повідомити про це ТЦК або ЦНАП. І це не пов’язано з 60-денним терміном: воно зумовлене дією Закону «Про мобілізацію».
– Такого поняття, як «обмежено придатні до військової служби», зараз законодавчо не існує. Тобто до вас можуть звернутися всі відповідні категорії вищезгаданого віку, навіть ті, хто вже проходив медичну комісію і визнаний непридатним?
– Всі особи, які до 4 травня поточного року проходили медичну комісію, зараз за новим Законом, що вступив у дію з 4 травня цього року, зобов’язані знову пройти медичне обстеження у термін до 4 січня. Таким особам також треба поновлювати облікові дані.
Додам: ще не прийнята постанова Кабінету Міністрів, але вона продекларована, що буде ухвалена, стосовно військовозобов’язаних, що виїхали за кордон. Прикінцеві положення Закону, який вступає в силу 18 травня, визначають, що ці особи зобов’язані будуть у 30-денний термін також поновити свої дані. Але оскільки відповідної постанови ще немає, то я поки що не можу сказати, як саме це може бути виконано.
– Отримання штрих-коду у військовому документі не в компетенції ЦНАПу?
– Це вже кінцевий результат, до отримання якого особі треба пройти три етапи. Тому щоб полегшити людині отримання даного результату, ввели цю послугу в ЦНАП, щоб розвантажити ТЦК і вони могли встигнути в 60-денний термін прийняти всіх військовозобов’язаних, які перебувають на обліку. Але мова не йде про військовозобов’язаних, які перебувають на спеціальному обліку – Служба розвідки, Служба безпеки України, Державна прикордонна служба. Ми їх не обліковуємо, тому що у них є свій окремий облік.
– Особи, які мають бронювання від мобілізації, теж можуть звернутися до вас?
– У нас немає такого розмежування. Як я вже сказала, ми навіть не вимагаємо військових документів: всі особи від 18 до 60 років повин-ні оновити дані. До речі, не лише чоловіки, а й військовозобов’язані жінки також мають це зробити. Навіть ті, хто раніше працював медичними сестрами і вже звільнився з роботи, а їм, наприклад, зараз немає 60-ти років – вони також повинні поновити свої дані, бо також вважаються військовозобов’язаними в умовах мобілізації.
– Після 60-денного терміну прийматимете заявників?
– Послуга ЦНАПу щодо оновлення даних військовозобов’язаних діятиме і потім – на постійній основі. Всі адміністратори матимуть доступ до системи, оскільки ми передбачаємо, що кількість відвідувачів буде не сотні, а тисячі. Тому по завершенні 60 днів ми хочемо, щоб до нас не було претензій щодо невиконання тих чи інших функцій і прийому громадян як у ЦНАПі в місті, так і в його віддалених робочих місцях в селищах Олександрійської громади.
– Якщо особа не встигне вчасно і звернеться до вас після зазначеного терміну, що на неї чекає?
– Щодо накладення штрафів чи якихось інших санкцій ЦНАП не має повноважень і не буде притягувати до відповідальності. Послугу ми надамо у будь-якому випадку.
– Є гарантія надійності документообігу між ЦНАПом і ТЦК, щоб не виникла ситуація, коли людина оновила дані у вас, заспокоїлась, а згодом з’ясується, що дані не наді-йшли за призначенням в ТЦК і людина потім виявиться «крайньою»?
– У особи буде витяг, і це підтвердження того, що вона до ЦНАПу зверталась. А відносно документообігу можу запевнити, що він між нами і ТЦК буде миттєвий: Єдиний електронний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів «Оберіг» і портал «Дія» вже з’єднані, нами протестовані – все працює.
Наш кор.
Залишити відповідь