Авг
7

Місцеві вибори в Україні відбудуться у жовтні вже за новим законом, який ухвалила Верховна Рада, а вчора підписав Президент.  Депутати називають його історичним, експерти ж – суперечливим і тимчасовим.

Якими бути новим правилам виборів депутатів до місцевих рад — навколо цього раніше точилися довгі суперечки. А коли дійшло до діла, депутати 14 липня цього року прийняли їх менш ніж за півтори години у другому читанні. Народні обранці вирішили не розглядати понад півтори тисячі поправок, які узгодили з експертами, а проголосували за документ, погодившись підтримати пакетом усі зауваження профільного комітету. «Ми зробили все, щоб у країні був новий закон про вибори, щоб у минуле пішла практика, коли кандидатів у депутати або мери знімали з виборів, коли по дзвінку з адміністрації Януковича створювали паралельні партійні структури і не дозволяли партіям брати участь у виборах», – заявив представник фракції партії «Батьківщина» Сергій Соболєв.

«Неоднозначна система»

Отже, цьогорічні жовтневі вибори проходитимуть за так званою гібридною системою, у якій зберігається частина мажоритарної та частина пропорційної системи. Відповідно до цього у виборчому бюлетені виборець бачитиме перед собою назву партії і поряд прізвища від одного до трьох кандидатів, які представлятимуть її у регіонах, та ще прізвище кандидата, за яким гарантовано закріплюється місце у місцевій раді, якщо його партія подолає 5-відсотковий бар’єр. Потім після виборів відбувається ранжування серед кандидатів, які її представляли.

«Система складна – якби зараз провести вибори, то вони б провалилися. Потрібен час для навчання членів дільничних та окружних виборчих комісій, як рахувати голоси на цих виборах, а його обмаль», – нарікає голова Комітету виборців України Олексій Кошель. Разом з тим він знаходить і позитивні сторони у нових виборчих правилах. За його словами, будь-яка виборча система краща за мажоритарну, яка до цього діяла в Україні на місцевих виборах.

«Мажоритарка – це підкуп виборців і маніпуляції. А нова система змушує кандидатів нести політичну відповідальність не тільки перед виборцями, а й перед політичними партіями, які не хочуть втрачати рейтингів», – каже Кошель. Він також схвалює проведення виборів мерів великих міст у два тури, хоча жителі маленьких містечок, де чисельність населення менше 90 тисяч, такого «привілею» не матимуть – там вибори відбуватимуться в один тур.

«Небезпечна система»

Утім, експерт з виборчого права, колишній радник з питань виборів та управління координатора проектів ОБСЄ в Україні, один з авторів Виборчого кодексу України Євген Радченко називає таку систему недосконалою і небезпечною. Він не розуміє, чому український парламент проголосував за законопроект, який пропонував саме таку виборчу систему, а відхилив більш прогресивні напрацювання експертів з виборчого права, які були подані у вигляді альтернативного законопроекту. Експерт наголошує, що у новому законі про місцеві вибори немає декларованих політиками відкритих списків кандидатів, а в процедурній частині новий документ повністю повторює старий закон.

Право на відкликання

Натомість завдяки новому ухваленому закону виборці отримали можливість відкликати депутатів, якщо будуть незадоволені їхньою роботою. Для цього виборці повинні зібрати підписи, направити їх у територіальну виборчу комісію, а та буде зобов’язана передати їх політичній партії. У свою чергу, політична партія на з’їзді може відкликати власного представника з регіону і замінити його іншим.

«Це несподівана норма. Вона виникла раптово з вуст голови профільного комітету, і за неї проголосували. З експертами її не обговорювали. Викликає занепокоєння, що політичні партії не зобов’язані відкликати свого депутата. Навіть якщо люди і підписалися під даною вимогою, однопартійці депутата можуть лише розглянути питання і цим обмежитись», – застерігає щодо ухваленого закону Назар Бойко, керівник моніторингово-аналітичної групи «Цифра», що займається аналізом виборчого законодавства. Він вказує і на те, що закон суперечить Конституції України та може призвести до непрогнозованих результатів виборів. За словами Бойка, Конституція гарантує виборцям, що у місцевих радах через обраних депутатів будуть представлені спільні інтереси громад, однак новий закон не всім дає можливість потрапити до них.

«Одні регіони будуть у облраді недопредставлені, а інші – перепредставлені, бо люди голосують за певного кандидата, а його партія не проходить. Натомість інша партія, яка набирає більшість голосів, може привести більше своїх кандидатів, хоча люди там не підтримали кандидата більшістю», – застерігає експерт. Він вважає, що результати виборів можуть спровокувати соціальне незадоволення людей, які не матимуть адекватного представлення своїх інтересів у місцевих радах.

Аналітики сходяться на тому, що закон, який депутати назвали «історичним», насправді існуватиме лише два роки. Адже до кінця літньої сесії депутати Верховної Ради зобов’язалися проголосувати за зміни до Конституції України щодо децентралізації. Якщо зміни ухвалять, то за два роки в Україні зміниться розподіл адміністративних територій, а відповідно і виборчі округи. Тому доведеться проводити нові місцеві вибори вже за іншим законом про місцеві вибори, який враховуватиме ці зміни.

О.Осауленко

, .

Добавить комментарий

Войти с помощью: 

Ваш e-mail не будет опубликован.

Страница 1 из 11