«Теплокомуненерго» на «низькому старті». Реалії і проблеми напередодні зими
На останній позачерговій сесії Олександрійської міської ради було вирішено виділити кошти з місцевого бюджету для підтримки фінансово-економічного стану комунального підприємства «Теплокомуненерго». Як наголошувалося, це стало особливо необхідним в умовах підготовки до початку опалювального сезону 2024-25, який уже зовсім близько. І це не перший такий «транш» протягом поточного року, спрямований міською владою теплогенеруючому підприємству. На які потреби використовувалися бюджетні кошти, як триває підготовка до осінньо-зимового періоду і в якому стані готовності перебуває підприємство напередодні «старту» – на ці запитання відповідає директор КП «Теплокомуненерго» Ярослав Волощенко.
– Якщо говорити узагальнено, підприємство на даний час майже на 100 відсотків готове розпочати опалювальний сезон. Для цього проводилися всі необхідні роботи згідно із затвердженим графіком організаційно-технічних заходів щодо підготовки підприємства до наступного опалювального періоду. Зокрема, були виконані гідравлічні випробування теплових мереж, завдяки яким виявлялися слабкі місця трубопроводів, але критичних поривів на них не виявили, а ті пошкодження, які виникали в результаті випробувань, зараз ліквідуються аварійними бригадами.
Також працівниками підприємства проводяться роботи з профілактики, ремонту і заміни устаткування, трубопроводів, систем регулювання, приладів обліку теплової енергії, зовнішніх і внутрішніх газопровідних, водопостачальних і електричних мереж.
– Протягом весняно-літнього періоду міська рада неодноразово виділяла кошти з місцевого бюджету комунальному підприємству. Куди спрямовувалося це фінансування?
– Так, за підтримки органів місцевого самоврядування, депутатського корпусу, Управління житлово-комунального господарства з місцевого бюджету виділялися бюджетні кошти, завдяки яким ми виконали ряд важливих робіт. Це капітальний ремонт котлоагрегату ПТВМ на районній котельні, який забезпечує теплом понад 70 відсотків абонентів міста, а також поточний ремонт котла на котельні «Південна» у Південному мікрорайоні Олександрії. Підприємство отримало змогу закупити тверде паливо для наших блочно-модульних котелень, які теж постачають тепло до дитячих садків та навчальних закладів міста. Також для виробничого процесу і аварійно-відновлювальних робіт є можливість закупити сіль та матеріали для ремонту теплових мереж, обладнання і устаткування. В міжопалювальний сезон було оснащено новим пральним обладнанням «Хімчистку» – структурний підрозділ підприємства «Теплокомуненерго», що поліпшує надання споживачам якісних послуг. У цілому також поліпшуються умови праці робітників підприємства. Та найголовніше – була частково зменшена заборгованість із заробітної плати.
Крім того, без підтримки міської влади підприємство не мало б можливості розрахуватися зі своїми контрагентами, оскільки Постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2023 р. передбачено, що лише 35 відсотків доходів від здійснення виробничої діяльності підприємства може надходити на його банківські рахунки, а решта 65 відсотків – на спеціальний рахунок для розрахунків з НАК «Нафтогаз України» за використаний природний газ. Таким чином, для здійснення господарської діяльності у підприємства залишається тільки 35% від доходу. А таких коштів не вистачає навіть на мінімальні потреби підприємства.
– Підприємство отримувало також міжнародну допомогу…
– Так, в результаті плідної співпраці з нашими іноземними партнерами ми отримали від міжнародної організації USAID аварійно-відновлювальну машину. Цей технологічний автомобіль розрахований на швидку доставку бригади ремонтників до місця аварії та оснащений всім необхідним обладнанням, яке потрібне для проведення ремонтно-відновлювальних робіт при настанні аварійних ситуацій.
– А як щодо енергонезалежності технологічних об’єктів «Теплокомуненерго» на випадок форсмажорних ситуацій, пов’язаних з тривалими відключеннями електроенергії? Дещо раніше різні джерела повідомляли про певні кроки у цьому напрямку, знову ж таки, не без участі міжнародного партнерства.
– Для того, щоб міські котельні могли виробляти теплову енергію під час довготривалих перебоїв з постачанням електрики, міжнародною організацією USAID у рамках проєкту енергетичної безпеки були передані підприємству додаткові елементи живлення – когенераційні установки. (Когенераційні установки – це комплекс обладнання, що працює за принципом комбінованого виробництва теплової і електричної енергії, таким чином автономно забезпечуючи певною мірою власні технологічні потреби в електричній енергії).
Наразі йде монтаж установок, який фінансує також USAID, а виконують його спеціалізовані підрядні організації, оскільки це складний і трудомісткий процес як у фінансовому, так і в технологічному плані. Слід зазначити, що для реалізації проєкту енергетичної незалежності організація USAID також надала підприємству допомогу будівельними матеріалами. Передбачається до кінця 2024 року можливо ввести в експлуатацію вищезгадані установки.
– Одним з найголовніших моментів для теплогенеруючих підприємств завжди була умова своєчасного і безперебійного забезпечення природним газом. Якими зараз є ці умови від постачальника?
– Щодо забезпечення наших котелень блакитним паливом. Обов’язковою умовою отримання газу є переукладення договору на його постачання на кожен наступний опалювальний сезон. Станом на теперішній час підприємство, пройшовши всі заключні стадії, уклало договір з НАК «Нафтогаз України». Хотілося б наголосити, що міською владою, управліннями, працівниками підприємства докладаються всі можливі зусилля для надійного проходження опалювального сезону в цей надзвичайно складний з точки зору енергетики, дефіцитів і відключень період.
– Як і раніше, гострою проблемою залишається заборгованість населення за отримане тепло. Про це неодноразово говорив навіть міський голова Сергій Кузьменко на засіданнях виконкому та сесіях міської ради.
– Так, це справді гостра проблема нашого підприємства. На сьогодні заборгованість населення перед підприємством за отримані послуги складає понад 135 (!) мільйонів. Це створює ряд проблем для підприємства по розрахунках за спожиту електричну енергію, воду, з виплатою заробітної плати, а також із закупівлею необхідних матеріалів для проведення ремонтних робіт.
І міська влада, і підприємство вкотре звертаються до наших споживачів, які отримують послугу з постачання теплової енергії, що від їхньої своєчасної оплати теж залежить безперебійне постачання тепла. Це гарантія стабільної роботи підприємства, а відтак і подачі тепла до наших осель. Тим паче, що тариф на теплову енергію, незважаючи на здорожчання енергоносіїв, залишається незмінним уже декілька років.
А ось коментар з цього приводу заступника директора КП ТКЕ Олега Сивця з приводу тих гігантських сум заборгованостей абонентів підприємства, які виникли протягом тривалого часу:
– Усі розуміють: зараз важкий час, коштів у багатьох людей не вистачає навіть на необхідні життєві потреби. Разом з тим, навіть у таких умовах є громадяни, які свідомо ставляться до ситуації, що комунальне підприємство просто не може існувати, якщо воно не отримує плату за послугу, яку надає місту. І такі люди, як вихід із скрутної ситуації, роблять наступне: плату за централізоване тепло, яке отримали, розподіляють на весь рік рівномірно. Тобто навіть не маючи змоги платити взимку у повному обсязі, сплачують частково, але погашують свої борги в літній період.
Звісно, ми працюємо з боржниками. І мова навіть не про позовну діяльність щодо примусового стягнення боргів у судовому порядку (хоча це, звісно, ведеться). Ми намагаємося усіма можливими способами допомогти людям, надаємо консультації, як краще уникнути наростання боргу. У нас розроблені спеціальні бланки для укладення договорів про реструктуризацію боргів, до цього ми ставимося дуже лояльно. І це стосується також громадян з автономним опаленням, які чомусь вважають, що вони не повинні сплачувати за опалення місць загального користування будинків, у яких проживають. Але ж закон один для всіх.
Або ми нерідко стикаємося з такими випадками: людина просто не сплачує нічого і не отримує субсидії. Наростає борг з абонплати до 40 тисяч гривень. Запитуємо: чому так? «Та, мовляв, немає чим платити, я пенсіонер, пенсія всього 3 тисячі гривень». «Чому не оформлюєте субсидію, держава ж суттєво полегшить вам оплату комунальних послуг?» – А я чув (чи чула), що з боргами субсидію не дадуть». Тобто оця повна непоінформованість людей заганяє їх самих у глухий кут, і вони при цьому навіть не намагаються щось зробити. А можна ж звернутися до нас, ми зробимо реструктуризацію боргу на якийсь термін, це у свою чергу дасть людині право звернутися до Пенсійного фонду за субсидією, і потім держава частково компенсуватиме ці витрати, людині вже буде легше сплачувати певну суму, і решту боргу вона погашатиме частинами протягом якогось тривалого періоду. Ми з розумінням ставимося до всіх життєвих ситуацій, у яких зараз можуть опинитися громадяни, і ніколи ні з кого не вимагаємо обов’язкової сплати всієї суми боргу негайно і за один раз. Це стосується як абонентів централізованого опалення, так і власників автономного, які заборгували за опалення місць загального користування.
Але є і сумлінні споживачі як серед підприємців, так і серед населення, які платять добросовісно. Наприклад, нинішні реалії такі, що багато наших абонентів виїхали з Олександрії в інші міста або за кордон. Але і серед них є люди, які розуміють всю складність ситуації і дистанційно перераховують підприємству кошти за теплопостачання житла. Отож усім нашим добросовісним абонентам ми щиро дякуємо за їхню громадянську позицію, завдяки чому ми хоча б якось можемо здійснювати виробничу діяльність. Адже комунальне підприємство «Теплокомуненерго» не виробляє якусь незрозумілу продукцію не зрозуміло для кого – його діяльність необхідна для задоволення однієї з найголовніших потреб людини, для життєзабезпечення міста, для забезпечення теплом осель олександрійців. Ці прості речі варто всім розуміти.
– Тож ми сподіваємося, що взимку наші абоненти отримуватимуть якісну комунальну послугу, а ми робитимемо для цього все, що від нас залежить, – сказав на завершення директор КП «Теплокомуненерго» Ярослав Волощенко.
Наш кор.
Залишити відповідь