Як навчатимуться школярі у новому році
Минулого тижня у навчальних закладах нашого міста закінчилися канікули та розпочався навчальний процес. Почався він під сирени повітряних тривог та з перебоями електропостачання. Як це впливає на навчальний процес? На ці та інші запитання нам відповів начальник управління освіти міської ради Олександр Авраменко.
– Чому Олександрія не пішла за прикладом Кропивницького, де шкільні канікули продовжили до 20 січня?
– Ми не пішли на такий крок, бо вважаємо, що важливий кожен день навчання. Хтозна яка ситуація буде завтра, тож треба навчатися, доки безпекове становище дає можливість. І якщо все буде добре, то 31 травня ми завершимо навчальний рік.
– Скільки і за якою формою навчаються діти?
– На сьогоднішній день у школах Олександрійської громади навчається близько 9 тисяч дітей. З них 2,8 тисячі на очній формі. Форму навчання кожен обирає сам. З самого початку навчального 2022 року ми орієнтувалися в першу чергу на можливість убезпечити перебування дітей у навчальних закладах. Нікому не нав’язували вибір, кожна родина сама вирішувала, яку форму навчання обрати. До того ж, ми не могли розпочати заняття традиційно з 1 вересня, доки усі укриття не були перевірені на готовність відповідними службами. Як ми анонсували ще на початку навчального процесу в вересні минулого року, це може бути офлайн, онлайн, екстерна, сімейна, індивідуальна або дистанційна форма.
На сьогоднішній день вже 30 відсотків школярів навчаються очно, і ця цифра постійно зростає, хоча на початку навчального року лише 8 відсотків батьків вибрали для своїх дітей цю форму навчання. Проте ми можемо приймати на заняття лише ту кількість дітей, на яку розраховане сховище кожного конкретного навчального закладу.
Наприклад, сховище ліцею № 17 розраховано майже на 500 осіб, а учнів, бажаючих навчатися офлайн, уже більше 600. Тому адміністрація закладу разом з батьківським активом провели опитування та прийняли рішення проводити навчання у дві зміни: з 8:00 по 11:00 вчаться учні молодшої школи, а з 11-ї години – середня і старша ланки. Ліцей інформаційних технологій працює майже повноцінно, але уроки розподілені на паралелі: один день – перший потік, другий день – інший. За таким же принципом працює і мультипрофільний ліцей (колишній колегіум). А ось сховище Марто-Іванівської гімназії може одночасно приймати всіх учнів – з першого по дев’ятий класи.
Як я казав вище, все більше учнів переходять до очної форми освіти, і ми це всіляко заохочуємо. По-перше, ніякий гаджет не замінить пряме спілкування вчителя і учня. По-друге, ми доклали багато зусиль, щоб зробити безпекові місця перебування під час повітряних тривог комфортними. А по-третє, під час відключення електроенергії, коли то у вчителя, то у дітей немає світла та інтернету, проводити уроки онлайн неможливо. І в таких випадках не залишається нічого, як застосовувати методи асинхронного навчання, тобто вчитель дає завдання для самостійного опрацювання.
– Підручниками школярі забезпечені?
– У минулому році підручники для нової української школи були надані не в повному обсязі, тож доводиться використовувати старі підручники. До того ж, зараз уся навчальна література є в інтернеті. Так що великої проблеми зараз у цьому немає. Очікуємо, що держава (а це її обов’язок) вирішить це питання протягом місяця.
– Харчування в школах зараз відсутнє?
– Так. У зв’язку з непередбачуваними відключеннями світла навіть спланувати приготування їжі неможливо.
– Скільки дітей переселенців навчаються в Олександрійських закладах освіти?
– 387 – це та кількість, яка перевелася на навчання до наших шкіл.
– З початком війни чимало олександрійців виїхало за межі країни. Напевно, серед них були і вчителі? Чи є зараз дефіцит кадрів?
– Ні, немає, але років через три-чотири така проблема з’явиться і не через воєнні обставини. Буде нестача вчителів природничого і математичного профілів – математика, фізика, хімія та інші. Велика кількість олександрійських вчителів цих предметів досягла пенсійного віку, але замінити їх не буде ким. Проблема в тому, що професія вчителя зараз не є в пріоритеті, не є престижною, тож випускники профільних вишів, як правило, не йдуть працювати за спеціальністю, а шукають більш оплачувану роботу.
Ми вже до цього готуємося і працюємо в цьому напрямку. Сподіваюся, що нам вдасться подолати цей кадровий дефіцит. Проте це проблема не тільки нашого міста, а й загальнодержавна.
– Як держава ставиться до вчителів, говорить той факт, що протягом року їм двічі зменшували виплати.
– Дійсно, протягом 2022 року з субвенції, яка надходить для олександрійських освітян, два рази знімали по 10 відсотків. Тобто держава забрала у наших вчителів більше 20 млн гривень.
Ми розуміємо, що йде війна, і все ж, за великим рахунком, мова йде про виховання нашого майбутнього. І дуже добре, що це розуміє місцева влада, яка профінансувала те, що недодала держава.
– На нашій сторінці в Facebook з цього приводу відбувся цілий диспут. Дехто з дописувачів обурювався, мовляв, учителі сидять зараз по домівках і нічого не роблять – тож за що їм платити зарплату?
– Це точка зору тих, хто не розуміється на професії вчителя, хто далекий від цієї теми. У нас “на дивані” всі можуть вчити і лічити. Педагоги, як і раніше, навантажені на 100 відсотків. Можу говорити за всіх своїх колег – вони працюють на максимумі, викладаючись по повній. Навіть більше – у цей нелегкий час організація навчального процесу вимагає дуже багато зусиль. Я у таких випадках кажу опонентам: давайте поміняємося місцями, і відчуєте на собі, як працюють вчителі у сучасних умовах, зрозумієте, за що вони отримують гроші!
– Багато людей плутаються у нових назвах освітніх олександрійських закладів. Були колись звичайні школи, а стали гімназії, ліцеї, мультипрофільні ліцеї, початкові школи.
– Це робиться у рамках реформи шкільної освіти. Відповідно до неї, лише ліцею дозволяється мати старшу школу і надавати профільну освіту в 10-х, 11-х, а в майбутньому і в 12-х класах. Гімназія таких прав не має і навчає дітей до 9-го класу.
Зараз іде перехідний період, на який відведено два роки, під час якого вирішується, який заклад має право бути ліцеєм, який гімназією, а хто лише початковою школою. Так, на сьогоднішній день початковою школою є школа № 7. Гімназіями стали школи №№ 2, 6, 8, 19. В Олександрії вже погоджено статути шкіл і проведена їхня реєстрація як нових освітніх закладів.
Наприклад, ЗНЗ № 2 не набрав необхідну кількість учнів 10-11 класів, тому йому присвоєно статус гімназії та відповідно навчання у ній відбувається по 9-й клас. Далі учні школи мають вибрати, що їм до вподоби – йти вчитися далі у ліцей або отримувати професійно-технічну освіту.
На сьогоднішній день до десятого класу йдуть усі бажаючі, але через чотири роки, після закінчення 9-го класу, треба буде здавати ЗНО, за результатами якого буде вирішуватися, чи зарахований учень до 10-го класу, чи ні.
– Окрім основної роботи вчителі викладаються ще й на волонтерській ниві.
– Так, з першого дня війни вони почали допомагати Збройним силам України і продовжують це робити і зараз. Нещодавно олександрійські освітяни – працівники усіх шкіл, садочків та позашкільних закладів – зібрали 418 тисяч гривень, що дало можливість закупити три спеціальних електроміостимулятори для обласного клінічного госпіталю ветеранів війни у Кропивницькому.
Це, мабуть, той мінімум, який наразі ми можемо зробити. Тому що хлопці, які на передовій, цього дуже потребують. Є заклади, які віддавали одноденний заробіток, інші передавали дві третини, тобто кожний заклад зробив свій внесок, аби це обладнання якнайшвидше було придбане і допомагало воїнам.
На цьому наша робота не закінчується: на частину зібраних коштів планується придбати ще 2 реабілітаційних апарати.
В. Петренко
Залишити відповідь