12.01
2024

В Олександрійському професійному аграрному ліцеї навчають керуванню безпілотними літальними апаратами. Така можливість зявилася у цьому закладі з початку нинішнього навчального року завдяки спільним зусиллям адміністрації ліцею і селищної ради Приютівської громади, на території якої знаходиться ліцей. Взагалі ідея запровадити таку технічну новацію в навчанні аграрній справі виникла значно раніше – ще років з пять тому, коли в Приютівській громаді і професійному ліцеї замислилися над перспективністю застосування безпілотних апаратів (дронів). Про це свого часу розповідав в інтерв`ю «Олександрійському тижню» селищний голова Андрій Коломійцев. Всебічно вивчивши суть питання, селищна рада вирішила виділити навчальному закладу на розвиток підготовки операторів БПЛА та відповідну матеріальну базу понад 600 тисяч гривень. Але як зауважив директор ліцею Сергій Братченко, негайному здійсненню намірів перешкодив ряд зовнішніх чинників: спочатку в державі раптом виникла пандемія COVID-19, потім воєнний стан, і все це разом вплинуло і на фінансування, яке проходило у декілька етапів, і на закупівлю обладнання. Та минулого року ідея поступово таки набула реального застосування: були закуплені як самі дрони, так і все необхідне обладнання для навчання та керування ними.

Як відомо, у даному напрямку, який розвивається у світі вже не одне десятиліття, існує безліч конструкцій БПЛА найрізноманітнішого призначення, котрі можна згрупувати у декілька різновидів. Говорить директор Олександрійського аграрного профліцею Сергій Братченко:
«Ми наразі займаємося широкопоширеними дронами на базі DJI Mavic 3 Pro. Хоча це звичайний БПЛА, але ним можна облітати досить великі території, він дає дуже гарну якість зображення з відеокамери (збільшення можливе десь до 23-х крат), тобто бачить він досить далеко і його можна ефективно використовувати в сільському господарстві для обльоту полів, спостереження за посівами, для їхньої обробки агрохімпрепаратами тощо. Це один із варіантів. Другий вид, який у нас нещодавно з’явився і ми ще з ними розбираємося, – FPV дрон (FPV – абревіатура від англ. First Person View, тобто «вид від першої особи»). Його швидкість 130-150 кілометрів за годину. Це більш складний апарат, тому для нього необхідний теоретичний «наліт» годин. Для навчання і тренування у нас є шість комп’ютерів зі спеціальними програмами-симуляторами, на яких учні напрацьовують і вдосконалюють свої навички. Напрямок, у якому можна використовувати FPV дрон, – це, наприклад, дрон-рейсинг (спортивні змагання зі швидкісного переміщення дронів.– Прим.авт.). І третій вид – спеціальні агродрони для використання у сільському господарстві. Але їх у нас ще немає, ми тільки плануємо їх придбати. Зараз у нас є 4 «бюджетні» ( тобто порівняно недорогі) безпілотники, один більш дороговартісний і незабаром зявиться ще один, приблизно вартістю у 28 тисяч. Нам взагалі цікаві всі різновиди, які так чи інакше можуть використовуватися в аграрній сфері.

– На яких засадах і навчальній методиці проводяться заняття?

– Наразі вони не входять до переліку спеціальностей навчального процесу, визначеного для нашого ліцею акредитацією, бо існують певні складнощі для отримання такого права. Тому це поки що виключно гурткова робота. Та все ж таки після завершення навчання наші учні отримають сертифікат, що вони пройшли курси і можуть виконувати функції оператора безпілотних літальних апаратів. Зараз цим займаються дві групи по 15 чоловік. Можливо, в майбутньому вдасться вирішити питання на рівні Міністерства освіти і науки України щодо включення спеціальності оператора БПЛА до переліку професій, які ми надаємо.

– З чого складається курс навчання?

– Спочатку теорія з вивчення конструкції, потім просте розбирання-складання, напрацювання навичок з технічного огляду і обслуговування, налаштування електроніки блоку дистанційного управління і власне дрона, робота з компютерними симуляторами польотів.
– Є якісь ідеї щодо подальших реальних кроків у розвитку даного напрямку?
– Так. Наприклад, власне складання дронів з комплектуючих деталей і вузлів. На базі нашого ліцею готують слюсарні спеціальності. Вже зараз таким учням під силу виконувати деякі ремонтні роботи із заміни чи налаштування пошкоджених деталей літальних апаратів. Також ми підписали меморандум про співпрацю ліцею з Національним авіаційним університетом, який передбачає узгоджене застосування технологій галузі авіації, спільну розробку та впровадження практичних проєктів тощо. Сподіваємося, що така спільна діяльність дозволить нам піднести даний навчальний процес на новий рівень.
(Довідка: FPV-польоти і безпілотні літальні апарати — спочатку були задумані як один із напрямів аматорського авіамоделізму, в якому пілот керує моделлю, спостерігаючи зображення, що передається з камери моделі, у спеціальних відеоокулярах або на моніторі. Часто використовується у спортивних перегонах дронів. У цьому випадку можна не тільки керувати авіамоделлю по радіоканалу системи радіокерування, а й приймати сигнал та інформацію з моделі по додатковому відеорадіоканалу в режимі реального часу. Пілот, керуючи авіамоделлю, спостерігає не за нею, а бачить зображення, що отримується з відеокамери, за допомогою пристроїв відображення, наприклад моніторів, телевізорів, відеоокулярів. У такий спосіб досягається ефект присутності пілота в кабіні літака – тобто «вид від першої особи»).


Наш кор.

Залишити відповідь

Войти с помощью: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Олександрійський тиждень

Олександрійський тиждень