Схеми телефонних шахраїв
Ви стали переможцем, і вам хочуть вручити виграш? Не поспішайте радіти. Спочатку переконайтеся, що не потрапили на гачок до шахраїв.
У вас, певна річ, також є знайомі, які розповідали вам приблизно такі історії: їм зателефонували з певної організації, повідомили про виграш і почали випитувати персональну інформацію – прізвище, ім’я, місце проживання тощо. Після отримання даних «благодійники» повідомляють, що дані переможця зафіксовано і що з ним зв’яжуться після їх обробки.
Через декілька днів – знову дзвінок з радісною новиною: дані опрацьовані, а щасливчику-переможцю (тобто вам) надійшов виграш у 300-400 тисяч гривень. Але для того, щоб отримати виграш, необхідно купити побутові чи інші товари на певну суму коштів. Сума може бути різною – від 600 до 1200 грн.
Якщо людина погоджується купити товар, їй пропонують забрати його в найближчому відділенні пошти і заплатити за нього. Тільки потім людина нібито зможе отримати виграш. Якщо людина просить спочатку отримати виграш або сплатити вартість товару за рахунок частини виграшу, шахраї відмовляються.
Звісно, що жодних виграшів шахраї сплачувати не збираються, а намагаються просто видурити кошти у довір-ливих людей. Тож ніколи не повідомляйте стороннім особам свої персональні дані, оскільки аферисти можуть використати їх для подальших схем, попереджають Мін’юст і Національна поліція. Пригадайте, чи брали ви участь у розіграшах. Якщо ні, то 100% телефонують шахраї.
Якщо маєте сумніви, з’ясуйте більше деталей про юридичну особу, яка пропонує вам виграш. Запитайте юридичну адресу, інші контакти, код ЄДРПО (Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України) тощо. Перевірте отримані дані, зазвичай, вся інформація вигадана та не відповідає дійсності.
Пам’ятайте, ваша уважність та обережність сприятимуть попередженню шахрайств.
Ось декілька розповсюджених схем телефонного шахрайства.
*Перемога в акції. На ваш номер приходить SMS-повідомлення від мобільного оператора або магазину, що ви перемогли в акції, але для того, щоб отримати виграш, маєте переказати кошти, надіслати повідомлення або зателефонувати за певним номером.
Ваші дії: якщо ви отримали повідомлення, не поспішайте виконувати вказані в ньому дії. Перевірити наявність акцій мобільних операторів або магазинів доволі просто. Необхідно лише зайти на офіційний сайт або зателефонувати на контактний номер оператора або магазину та уточнити всі деталі.
*Виготовлення дублікату SIM-карти з метою заволодіння коштів, які знаходяться на картковому рахунку. На ваш мобільний номер телефонують з невідомих номерів та, не дочекавшись відповіді, переривають дзвінок, а Ви перетелефоновуєте. Після цього шахрай телефонує вашому оператору та блокує номер телефону у зв’язку з його втратою.
Згодом аферист повторно телефонує мобільному оператору, який обслуговує SIM-карту, та з метою отримання дубліката раніше заблокованої SIM-карти відповідає на питання оператора для підтвердження, що саме він є власником карти. У більшості випадків питання стосуються останніх номерів абонентів, з якими спілкувався клієнт, та коли востаннє поповнювався рахунок тощо.
Далі шахрай отримує дублікат вашої SIM-карти і доступ до мобільних додатків, у тому числі й контроль над фінансовими операціями.
Ваші дії: не телефонувати та не відповідати на дзвінки з невідомих номерів; не зазначати номер мобільного телефону, закріплений за платіжною карткою в оголошеннях; не розголошувати номери мобільних телефонів близьких стороннім особам; не передавати стороннім особам SMS-коди, які Вам надходять на номер; звернутися до оператора мобільного зв’язку із заявою про те, що дублікат вашої SIM-карти може бути виданий лише за наявності паспорта з відповідними реквізитами, або перейти на контрактне обслуговування номера.
*Дзвінок від працівника банку. Найчастіше шахраї працюють за такою схемою: телефонують та повідомляють щодо спроби здійснення атаки на ваш картковий рахунок, викрадення з нього коштів, або необхідність продовження дії кредитної картки чи підвищення кредитного ліміту на ній. Особа, яка телефонує, представляється працівником банку або служби охорони банку.
Для того, щоб заволодіти вашими коштами, їм необхідна наступна інформація: пароль від банківської картки; секретне слово, SMS-код, який при-йшов на номер мобільного телефону, номер банківської картки, термін її дії, CVV2-код тощо. Після цього Вам надходить на номер мобільного телефону SMS-повідомлення про зняття коштів з рахунку, і для того, щоб уникнути атаки на картковий рахунок, необхідно підійти до найближчого банкомата чи термінала, ввести спеціальну комбінацію та SMS-код, який прийде на ваш номер. Однак, якщо виконати всі дії, шахраї заволодіють коштами з вашого рахунка.
Ваші дії: працівник банку не має права з’ясовувати або уточнювати особисті дані клієнта; ніколи нікому не повідомляйте номер банківської картки, термін її дії, CVV2-код, а також паролі, що надходять в SMS-повідомленні; зателефонуйте на контактний номер вашого банку та з’ясуйте, чи дійсно відбувалася атака на вашу картку та чи потрібно її перевидати; залиште заявку оператору, що з вашим картковим рахунком намагався вчинити шахрайські дії, та заблокуйте картку.
*З Вашим родичем сталася біда. На ваш номер телефонує особа, яка, назвавшись знайомим вашого родича або представником правоохоронних органів, повідомляє, що ваш родич затриманий за вчинення кримінального правопорушення, але є можливість вирішити дане питання за певну суму коштів. Дані кошти необхідно або скинути на картковий рахунок, або підвезти в певне місце, або віддати їх третій особі, яка за ними приїде.
Ваші дії: не панікуйте; запитайте посаду особи, яка Вам телефонує (якщо попередньо вона зазначила, що працює в правоохоронному органі) та до якого саме відділення поліції доставлено вашого родича. Як правило, після таких запитань шахрай намагатиметься маніпулювати вами та здійснювати тиск, зазначаючи, що вашому родичеві «світить реальний термін та його посадять»; не повідомляйте інформацію про себе та своїх близьких; терміново завершіть розмову і зателефонуйте тому родичеві, з приводу затримання якого повідомили (якщо є можливість під час розмови з шахраєм, паралельно зателефонуйте вашому родичу).
*Фішинг. Такий вид шахрайства відбувається з використанням фішингових сайтів. Шахраї створюють фальшиві сайти в мережі Інтернет, де пропонують придбати товари або скористатися послугами з використанням великих знижок чи вигідних акцій.
Однак замість сплати коштів з використанням спеціальних програм на картковий рахунок покупця чи надавача послуг, покупцеві пропонують надіслати кошти на номер мобільного телефону – «фінансовий номер». Клієнт переказує кошти на відповідний номер, з якого зловмисники виводять гроші через офіційні сайти на інші рахунки і знімають їх з банкоматів, а покупець залишається без товару чи послуги та коштів.
Ваші дії: здійснювати покупки через перевірені веб-сайти; ознайомлюватися в мережі Інтернет з відгуками на дані веб-сайти; користуватися під час купівлі товару послугою «накладений платіж»; перевірити фальшиві веб-сайти можна на сервісі Департаменту кіберполіції Національної поліції України STOP FRAUD або у Чорному переліку сайтів-шахраїв.
*Помилкове поповнення мобільного телефону. На ваш мобільний телефон приходить SMS-повідомлення з незнайомого номера мобільного телефону, що ваш мобільний рахунок поповнений на певну суму. Після чого вам телефонують та просять повернути кошти на банківський рахунок або номер мобільного телефону, оскільки помилково ввели не той номер.
Ваші дії: SMS-повідомлення про поповнення рахунку може надходити лише з номера вашого оператора мобільного зв’язку (як правило, вони відповідно позначені «Kyivstar», «Vodafone» тощо); перевірте стан вашого мобільного рахунка. Якщо гроші не зарахувалися, то вимагайте копію квитанції, яка б підтвердила поповнення саме вашого рахунка.
*Онлайн-шопінг. Робити покупки онлайн дуже вигідно, у тому числі і шахраям, оскільки вони можуть маскуватися як під продавця, так і покупця. Під час шахрайських дій продавець може пропонувати занижену вартість товару, вигідні акції, просити вас зняти ліміт з картки для проведення оплати, адже йому про це надійшло сповіщення від банку, та попереджає, що зараз вам надійде SMS-повідомлення для підтвердження замовлення, оформлення послуги чи оплати товару.
Ваші дії: запитайте характеристики товару; не розголошуйте відомості Вашого карткового рахунку (повідомлення 16-значного номера Вашої картки буде достатньо для проведення платежу); користуйтеся під час купівлі товару послугою «накладений платіж».
Мобільний телефон став для нас дуже зручним та корисним, але, на жаль, він також може бути ефективним засобом вимагання шахраями грошей. Тож якщо дотримуватися основних правил безпеки при спілкуванні з телефонними шахраями або підозрілими людьми, можна уберегти себе від втрати коштів. Обов’язково перевіряйте достовірність інформації, перед тим як вчиняти якісь дії.
Ярослава Волошко, за даними Міністерства юстиції та Національної поліції України
Залишити відповідь