Про безбар’єрність і новації ЦНАПу
В одному з попередніх випусків «ОТ» ми розповідали про те, як кібератаки на державні реєстри України — хакерські напади на сайти Національних інформаційних систем України (НАІС) та Міністерства юстиції України, що відбулися 19 грудня 2024 року в нашій державі, вплинули на роботу Олександрійського Центру надання адміністративних послуг і як після того грудневого «чорного четверга» ЦНАП поступово відновлював роботу з державними реєстрами. Як було обіцяно, ми продовжуємо цю тему. Отже, яка наразі ситуація з доступом до державних цифрових інформресурсів, вичерпно розповіла нам начальник установи Світлана Яременко:

– Нещодавно повністю відновлено роботу Державного реєстру речових прав (LPPG) на нерухоме майно та їх обтяжень. Також розблоковано надання послуг з реєстрації місця проживання, подання інформаційного повідомлення про пошкоджене/зруйноване майно, що також було недоступно ще донедавна внаслідок кібернападу. ЦНАП відновив і надання послуг з реєстрації вторинного ринку транспортних засобів, пов’язаних зі зміною власника.
Договір купівлі-продажу транспортних засобів. які зареєстровані на території України після 01.01.2013 року, укладаються в присутності адміністратора ЦНАПу під час прийому.
Також відновлено електронну взаємодію між ДРРП і Єдиною Державною електронною системою у сфері будівництва. Таким чином, всі сервіси, раніше недоступні через кіберінцидент, вже працюють у звичному режимі.
– За результатами роботи минулого року ваша установа отримала державну відзнаку «Дієвий ЦНАП-2024». Розкажіть, за які нововведення призначається дана номінація?
– Ми цим пишаємося, оскільки підтримуємо всі програми Міністерства цифрової трансформації та впроваджуємо його наявні продукти. Тому і справді багато напрацювань було здійснено у попередні роки у напрямку цифровізації послуг, оновлення даних, зокрема, ми відразу включилися в процес забезпечення безбар’єрності доступу маломобільних категорій населення до ЦНАПу. Намагаємося опрацьовувати всі визначені державою програмні напрямки, планувати своє і реалізовувати все разом. На 2025 рік ми вже маємо план дій.
– Про це детальніше, будь ласка.
– Перший план – це створення безбар’єрного доступу до приміщення ЦНАПу. Частково ми це завдання вже виконали, бо за попередні роки були деякі напрацювання. Але у грудні минулого року я відвідала раду безбар’єрності й побачила, що ще доволі багато чого треба зробити, бо безбар’єрність – це не лише пандус і кнопка виклику на вході в приміщення, а й доступність користування електронними послугами, візуалізація самого приміщення, можливість викликати перекладача для відвідувачів з вадами слуху, шрифт Брайля на всіх існуючих позначеннях. А також створення справді безбар’єрного доступу до приміщення міської ради (у нас із головного входу, з боку центрального проспекту міста, немає можливості дістатися маломобільним, слабкозорим людям до існуючого пандусу на вході). Тому на цей рік уже є відповідний план, ми займаємося проєктно-кошторисною документацією на реконструкцію цієї частини центрального входу в приміщення – це і встановлення тактильної плитки, і пандуси (тому що 5 блоків східців і на жодному немає поручнів – це не безбар’єрність, адже навіть просто людині похилого віку нелегко дістатися по них, бо немає за що триматися). Тому ми це також прораховуємо, бачимо недоліки і намагаємося їх виправити. Власне, щодо нашого приміщення. На жаль, його вже не можна переобладнати до тих умов, які визначені по безбар’єрності – наприклад, розширити дверні отвори до певної ширини, бо в нас усі двері стоять в несучих стінах. Але деякі інші моменти, як той же шрифт Брайля на вказівниках, загальних схемах розміщення тощо це можливо зробити, і ми все виконаємо обов’язково.
Також у нас вже укладений договір з диктологом, можемо його викликати, якщо людина не розмовляє, або важко спілкується мовно. Диктолог працює онлайн, можемо зателефонувати, і сурдопереклад буде так само онлайн. Це також передбачено програмою УТОГ. Є також можливсть маломобільним людям дістатися через вулицю Бульварну з заднього боку будівлі (там є кнопка виклику) і таким чином потрапити до ЦНАПу, або адміністратор вийде і надасть послугу людині безпосередньо на вулиці. Отож поки що є такі умови, але подальше вдосконалення безбар’єрності розглядаємо, як один із пріоритетних напрямків роботи.
Другий напрямок – цифровізація послуг. Будемо визначати ряд послуг, які найбільш затребувані, і переводитимемо їх в онлайн звернення. Для цього навчатимемо громадян, як користуватися такими сервісами, і в цьому теж бачимо пріоритет. До речі, ми проаналізували, що за минулий рік вже 40 відсотків громадян талони на відвідування ЦНАПу взяли саме через інтернет. Це велика кількість у порівнянні з минулими періодами, коли такий показник був у межах 10-20 відсотків. Тепер будемо навчати людей, як онлайн замовляти послуги. Розглядаємо для цього такі платформи, як бібліотеки, навчальні заклади, також онлайн будемо висвітлювати через соціальні мережі, якими користуються багато мешканців міста. Таким чином доводитимемо інформацію до громадян і впроваджуватимемо далі ці сервіси.
З останніх послуг, які зараз анонсуються Міністерством цифрової трансформації, на 2025 рік будуть переглянуті їхні види і з березня цього року затверджені нові переліки. Деякі послуги будуть скасовані, бо їх або комплексно об’єднають, або взагалі відмінять. Таким чином ми переглянемо свій перелік і запровадимо передбачені державою послуги.
– З цього переліку, крім державних програмних завдань, є ваші ініціативи?
– Так, є власні. В нас зараз пріоритет – розвивати місцеві послуги. Наприклад, що стосується отримання довідок, то найбільше звертаються за довідками про склад сім’ї. І найпоширеніші випадки – щоб передати її в комунальні служби. От в такому напрямку я хочу попрацювати, з’єднавши ці ланки ланцюжка без участі людей. Треба подумати, як зробити, щоб це розвантажити, бо звернень справді багато. Варто зазначити, з Пенсійним фондом дане питання ми вже вирішили: тепер його працівники вже не направляють до нас людей за довідкою про склад сім’ї, а самі роблять нам запити. Отож маємо завдання і маємо певні досягнення.
Від редакції. І з зовсім свіжих послуг, які вже готовий надавати Олександрійський ЦНАП згідно з державними програмами.
З січня 2025 року в Олександрійському ЦНАПі можна отримати безкоштовну консультацію з питань працевлаштування, грантів та навчання.
Рекрутерка Центру зайнятості Марина Білик допоможе з пошуком вакансій;
з отриманням мікрогрантів та грантів; з ваучерами на навчання; програмами компенсації для роботодавців. (Де і коли? ЦНАП м. Олександрії, каб. 124
Щопонеділка та щосереди з 9.00 до 11.00, Телефон для довідок: 068-572-58-38, 044-244-94-96)
З 29 січня 2025 року внутрішньопереміщені особи можуть подавати документи для отримання нової субсидії на оренду житла. Ця державна підтримка покликана допомогти тим, хто через війну був змушений залишити свої домівки. Право на субсидію мають ВПО, які виїхали з окупованих територій або зон бойових дій і не мають власного житла в безпечних регіонах; потребують оренди житла, але не можуть дозволити собі сплачувати орендну плату самостійно; витрачають значну частину своїх доходів на оренду житла.
Документи на субсидію можна подати двома способами: офлайн – у сервісному центрі ПФУ або центрі надання адміністративних послуг, онлайн – через портал електронних послуг ПФУ або мобільний додаток (з електрон-ним підписом).
Необхідні документи: договір найму (у встановленій формі); заява (у встановленій формі); за потреби, копії документів, що підтверджують повноваження законного представника або інші документи, що підтверджують особливі обставини.
Документи подають як власник житла, так і ВПО. Якщо власник проживає в іншому регіоні або за кордоном, можна подати документи електронним шляхом. Важливо: субсидія на оренду житла надаватиметься за умови, якщо: орендар і орендодавець не пов’язані родинними відносинами; орендар не отримує від держави допомогу на проживання ВПО; орендодавець приміщення вже не отримує на нього компенсацію за програмою «Прихисток».
При цьому, родина ВПО може одночасно отримувати і субсидію на оренду, і субсидію на житлово-комунальні послуги.
Пояснення: ЦНАП Олександрійської територіальної громади не приймає заяви на отримання компенсації витрат за тимчасове розміщення ВПО. Повноваження щодо призначення та виплати компенсації передані до Пенсійного фонду України.
31 грудня 2024 року Кабінетом Міністрів України було затверджено Постанову № 1544 “Деякі питання надання державної підтримки внутрішньопереміщеним особам”, якою було внесено низку змін у попередню Постанову Кабінету Міністрів, а також викладено в новій редакції Порядок компенсації витрат за розміщення (перебування) внутрішньопереміщених осіб (ВПО).
Основні зміни: виплата компенсації здійснюється з Державного бюджету України; виплата компенсації продовжується автоматично на 6 місяців; якщо виплату компенсації не було продовжено автоматично, особа може звернутися до органів Пенсійного фонду України.
Починаючи з 1 січня 2025 року, особа, що розмістила внутрішньопереміщених осіб та хоче вперше звернутися за призначенням компенсації, подає разом з уповноваженими представниками ВПО в місяць розміщення ВПО до органу Пенсійного фонду України повідомлення та заяву за формами згідно з додатками Постанови КМУ №1544 від 31.12.2024.
Сума компенсації становить 450 грн на одну людину на місяць.
Особи, які розмістили у період із січня 2025 року ВПО або яким перевстановлено право на отримання компенсації, починаючи із січня, зобов’язані інформувати орган Пенсійного фонду України про виникнення обставин, які можуть вплинути на право подальшого отримання компенсації або встановлений розмір виплат протягом 10 робочих днів з дати виникнення таких обставин.
Особи, які розмістили ВПО, також зобов’язані в день припинення розміщення ВПО або зміни їх кількості подати повідомлення разом з інформацією про зміну переліку осіб, розміщених у житловому приміщенні, із зазначенням можливості у подальшому розміщувати ВПО в такому приміщенні.
Компенсація надається за розміщення ВПО, які: не мають власного житлового приміщення загальною площею більше, ніж 13,65 кв. метра на кожну особу із складу домогосподарства, розташованого на території, не включеній до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначено дати завершення бойових дій або тимчасової окупації (далі — перелік територій); в яких житлове приміщення незалежно від розміру загальної площі знищено або пошкоджено (до ступеня, непридатного для проживання), що зафіксовано в Реєстрі пошкодженого і зруйнованого майна або складено акт, який містить відповідний висновок.
Компенсація не надається: за розміщення ВПО, які одержують субсидію на оплату вартості або частини вартості найму (оренди) житлового приміщення (не плутати з субсидією на оплату житлово-комунальних послуг); за розміщення ВПО, які пов’язані з власником житла родинними відносинами першого ступеня споріднення (батьки, чоловік або дружина, діти, зокрема усиновлені); якщо установлено факт перебування ВПО за кордоном більше, ніж 30 днів або непроживання ВПО за зазначеною адресою понад місяць; якщо встановлено факт надання недостовірної інформації у заяві, повідомленні; якщо протягом 3 місяців перед зверненням установлено, що ВПО здійснено купівлю, одержано безоплатно чи на пільгових умовах житло або інше нерухоме майно.
О.Наріжний
Залишити відповідь