Покупець завжди правий!
15 березня – Всесвітній день захисту прав споживачів. Цього дня 1962 року у своїй промові Президент США Джон Ф. Кеннеді в Конгресі зазначив, що оскільки всі ми є споживачами, дії та пропозиції в інтересах споживачів є в інтересах усіх нас. Цей постулат залишається дійсним дотепер, і особливо важливий в умовах воєнного стану. Захист прав споживачів є важливим показником рівня демократичності держави. Голосом споживачів часто є громадські організації, які захищають права покупців та споживачів послуг.
Україна стала однією із небагатьох держав, де існує розвинута законодавча база у сфері захисту прав споживачів, а також створений спеціальний уповноважений орган – Держпродспоживслужба України.
Ось деякі поради споживачам від Головного управління Держпродспоживслужби в Кіровоградській області.
Ваші права при купівлі товару
належної якості
Кожний споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням (стаття 9 Закону України «Про захист прав споживачів»).
Обміняти такий товар можна протягом 14 днів, не враховуючи дня купівлі (або триваліший термін, якщо такий був оголошений продавцем). Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.
При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем здійснюються, виходячи з вартості товару на час його купівлі. Кошти, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше семи днів.
Також необхідно пам’ятати, що обмін товару належної якості проводиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики та у наявності є розрахунковий документ.
Наприклад, якщо ви придбали взуття чи одяг та вже їх носили, або ж користувалися складно побутовою технікою (телефоном, пральною машиною, холодильником, комп’ютерною технікою тощо), то товар вважається таким, що був у використанні і ви не маєте право на його повернення протягом 14 календарних днів.
Які товари не можна повернути
або обміняти?
Споживачеві варто враховувати, що існує й перелік товарів належної якості, які не підлягають обміну чи поверненню (постанова Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 No172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів»). До нього ввійшли продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни. Також у переліку є деякі непродовольчі товари: парфюмерно-косметичні вироби, пір’яно-пухові вироби, дитячі іграшки – м’які та гумові надувні, зубні щітки, мундштуки, апарати для гоління, помазки для гоління, розчіски, гребенці та щітки масажні, рукавички,тканини, тюлегардинні і мереживні полотна, килимові вироби метражні, білизна натільна та постільна, панчішно-шкарпеткові вироби, товари в аерозольній упаковці, друковані видання, лінійний та листковий металопрокат, трубна продукція, пиломатеріали, скло, вироби з натурального та штучного волосся (перуки), товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо), інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки тощо), ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
Як діяти споживачу для обміну
товару належної якості?
Треба сформулювати вимогу про обмін товару на аналогічний або повернення коштів за придбаний товар, із зазначенням особистого підпису і дати, та подати її продавцю, у якого було придбано товар.
Вимога розглядається після пред’явлення розрахункового документа (чека) щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк – технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу. Пам’ятайте! Продавець зобов’язаний видати розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу. У разі втрати технічного паспорту або іншого документа, який його замінює, їх відновлення здійснюється у порядку, визначеному законодавством.
Що робити, якщо придбали
неякісний товар?
Подарували дитині довгоочікуваний телефон чи купили тещі новенький холодильник, а вже через декілька днів намагаєтесь повернути через неналежну якість? На жаль, такі ситуації виникають нерідко. Кількість звернень громадян до управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Держпродспоживслужби стосовно придбання неякісних товарів постійно збільшується.
Якщо ви придбали товар неналежної якості, маєте право звернутися з вимогою про здійснення гарантійного ремонту до магазину, сервісного центру чи безпосередньо до виробника. Такі вимоги розглядаються після пред’явлення розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, – технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.
Однак пам’ятайте: оригінал чека є вашою власністю, і ви повинні лише пред’явити його, а не віддавати! Тому ми рекомендуємо мати при собі копію чека про оплату і надавати у разі вимоги саме копію. Оригінал ви віддаєте лише у разі повернення коштів за неякісний товар або його заміни.
Важливо знати, що магазин зобов’язаний прийняти товар та забезпечити його передачу до авторизованого сервісного центру. Доставка товарів вагою більше 5 кг або великогабаритних товарів для здійснення ремонту відбувається за рахунок магазину / сервісного центру / виробника. Якщо ж майстер сервісного центру здійснює гарантійний ремонт безпосередньо за місцем проживання споживача, то ви не зобов’язані оплачувати витрати на дорогу та здійснення ремонту.
Що стосується документального підтвердження прийому товару на ремонт, вам повинні видати квитанцію або ж акт прийому/передачі тощо. Перед підписанням підтверджуючого документа обов’язково зверніть увагу, що, наприклад, в акті прийому має бути описаний стан товару, механічні пошкодження, зовнішній вигляд, також можете зробити фото товару, в іншому випадку ви не зможете довести, що працівники сервісного центру або продавець неякісного товару додали подряпини чи потертості або взагалі нанесли механічні пошкодження товару. Зазначайте також свій номер телефона, поштову та електронну адреси.
Особливу увагу звертайте на терміни проведення ремонту, адже відповідно до ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів», ремонт строком більше 14 днів можливий лише за згодою споживача.
Як вибирати насіння для гарного врожаю
Настала весна, а значить, незабаром прийде гаряча пора для городників. Час переглянути свої насіннєві запаси і визначитися, що купувати у майбутньому сезоні.
Городники чудово знають, що на кількість і якість урожаю передусім впливає вибір насіння, зокрема сорту чи гібриду. Звісно, сорти і гібриди не діляться на погані та добрі, але кожен має свої особливості вирощування й догляду.
Зараз серед різноманітного асортименту насіння, яке продається ледь не на кожному кроці, складно визначитись та зробити оптимальний вибір. Не поспішайте, ознайомтесь із пропозиціями, а вже потім плануйте покупку. Найкраще все ж таки купувати насіння у спеціалізованих магазинах.
Сорт чи гібрид? У кожного є свої переваги та недоліки. Переваги гібридів – вища врожайність та менша вразливість до стресових факторів. Із основних недоліків гібридів можна зазначити вартість насіння, відповідно – це є перевагою сортового насіння. Але головною перевагою сортів є збереження сортових ознак із покоління в покоління, тобто можна отримувати урожай із самостійно вирощеного насіння.
Для отримання бажаного результату необхідно визначити напрямок використання овочів – свіже споживання, консервація, соління, тривале зберігання чи універсальний напрямок. Овочі різних напрямків використання значно відрізняються між собою за смаковими якостями та іншими показниками.
Слід звернути увагу на терміни достигання та групу стиглості сорту чи гібриду: ранньостиглі, середньостиглі, середньоранні, середньопізні і пізньостиглі та рекомендовану зону вирощування – степ, лісостеп, полісся.
Варто розуміти, що урожай ранньостиглих помідорів ви будете споживати свіжим, його ніжна текстура, зазвичай, не витримає теплової обробки, томати середньої групи стиглості можуть бути вже і законсервовані, а повноцінного урожаю пізньостиглих томатів в умовах нашої області можна не дочекатись. Тому для отримання урожаю увесь сезон варто на ділянці розміщувати різні групи стиглості овочів.
До речі, насіння може мати спеціальну обробку (дражування, інкрустування), яка покращує його властивості, тому такий посівний матеріал має добрі показники по схожості та стійкості до різних хвороб. Оброблене насіння замочувати перед посівом не треба, оскільки всі переваги обробки зійдуть нанівець.
Фотографувати можна чи ні?
Інколи покупців шокує побачене на прилавках магазинів: пліснява на хлібі, протермінована молочна продукція, гнилі овочі та фрукти, кремовий торт, що розтанув без холодильного обладанання – словом, «харчова продукція», яка все ще чекає на свого покупця. Та тільки-но включиш камеру на мобільному телефоні, як до тебе з усіх кутків торговельної зали поспішають охоронці зі словами: «Фотографувати та знімати заборонено!» Або на дверях магазинів ми можемо бачити таблички з зображенням перекресленого фотоапарата.
Стаття 50 Конституції України гарантує кожній людині право вільного доступу до інформації про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Однак це право не абсолютне, адже частина 3 статті 34 Конституції України передбачає випадки, коли право на збирання інформації може бути обмежене: в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя».
Крім того, існує ряд місць, де з метою безпеки фотографувати не можна нікому – це ювелірні салони, галереї мистецтв, ломбарди тощо. Основним законом, який регулює інформаційні відносини в Україні, є Закон України «Про інформацію». Стаття 20 цього закону розділяє інформацію на відкриту і з обмеженим доступом. Відкрита за статусом інформація може розповсюджуватись вільно, на відміну від інформації з обмеженим доступом. До такої в даному випадку відносяться закупівельні ціни на товари, що реалізовуються в торговельному закладі. Фото- і відеофіксація може бути заборонена, якщо приміщення магазину є приватною власністю. Однак якщо мова йде про фіксацію продажу неякісного товару, то заборонити зйомку не мають права. Тобто навіть якщо в магазині діє заборона на фотозйомку, але фотографується протермінований продукт, – заборона не буде правомірною.
Варто звернути увагу ще на один аспект проведення зйомки. Згідно зі статею 307 Цивільного кодексу України, фізична особа може бути знята на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку лише за її згодою. Фізична особа може вимагати припинення публічного показу запису в тій частині, яка стосується її особистого життя. Таємне знімання фізичної особи може бути проведене лише у випадках, встановлених законом.
Отож як діяти, якщо Вам забороняють проводити фіксацію, наприклад, протермінованого чи зіпсованого продукту? Слід розуміти, що в такій ситуації може виникнути конфлікт. Якщо до Вас підійде власник закладу і заборонить робити фото чи відео, попросіть його пред’явити паспорт та документи, що є підставою для подібної заборони. Частіше підходять охоронці або продавці, що не мають повноважень забороняти фото- та відеофіксацію. У випадку, якщо охоронець намагається забрати у вас телефон чи фотоапарат, викликайте поліцію, адже ніхто не має права торкатися руками громадянина України. Хіба що правоохоронці у випадках, прописаних у Законі України «Про Національну поліцію».
Якщо вам необхідно отримати консультацію спеціаліста у сфері захисту споживачів або ви вважаєте, що ваші права як споживача було порушено – звертайтеся до Головного управління Держпродспоживслужби області за адресою: м.Кропивницький, вул.Тараса Карпи, 84, каб.409, направляйте звернення на електронну пошту: gudpss@kr.consumer.gov.ua.
Підготувала О.Маріїнська
Залишити відповідь