19.04
2019

Муніципали і правопорядок

Рубрика: Новости. Автор: Админ

Чим займається олександрійська Муні-ципальна поліція, перейменована нещодавно у “Муніципальну безпеку”, що турбує її співробітників? Про це наша сьогоднішня розмова з керівником підрозділу Володимиром Переверзєвим.

– Мені дуже прикро за людей, які вважають “Муніципальну безпеку” «кишеньковою гвардією мерії». Напевно, це відбувається від дуже низького рівня свідомості громадян щодо самого поняття Муніципальної поліції (безпеки, варти), її функцій та мети створення. Крім того, більшість городян досі плутають Національну та Муніципальну поліцію, не розуміють їхніх відмінностей.

Муніципальна поліція функціонує в багатьох країнах світу. Іноді боротьбу зі злочинністю потрібно починати з малого. Це вже доведено відомою «Теорією розбитих вікон». Як приклад – у 1994 році мер Нью-Йорка Рудольф Джуліані спільно з Муніципальною поліцією почав «політику нульової терпимості». Поліцейським дали команду припиняти дрібні злочини – карати навіть за папірець або недопалок, кинутий поруч з урною. Хоча акцент у боротьбі був зроблений на дрібні злочини, всього за два роки місцевій владі вдалося скоротити рівень тяжких злочинів більш ніж на третину, а вбивств – майже наполовину.

Світовий досвід говорить про те, що Муніципальна поліція багато в чому є «превентивною поліцією» і працює для запобігання правопорушень. Перебуваючи в більш тісному контакті з населенням, вона здійснює своєрідний «моніторинг» криміногенної ситуації і виявляє найбільш проблемні «зони».

Підрозділи Муніципальної поліції діють практично в усіх містах Європи. Муніципали не мають вогнепальної зброї, практично не застосовують силу, а якщо і застосовують, то тільки до моменту приїзду кримінальної поліції. Їхнє завдання – це охорона публічного порядку, безпека громадян біля житлових будинків, боротьба з адміністративними порушеннями і так далі.

В Україні поява правоохоронних органів, підпорядкованих місцевій владі, об’єктивно пов’язана з процесом децентралізації. Міс-цевим громадам, що отримали широкі повноваження, потрібні додаткові інструменти для їх реалізації. Існує цілий ряд сфер міського життя, які вимагають додаткової опіки місцевих правоохоронців. Це – контроль за виконанням рішень міських рад, пов’язаних, наприклад, з вуличною торгівлею, контроль за об’єктами благоустрою, за утриманням у належному стані місцевими підприємцями прилеглої території біля їхніх об’єктів тощо.

У разі створення Муніципальної поліції (чи варти або ж безпеки) Національна поліція отримує можливість займатися розкриттям тяжких злочинів, а правопорушення у сфері благоустрою, охорони і захисту комунальної власності місцева влада може взяти на себе.

В Україні в багатьох містах уже функціонує Муніципальна варта, поліція чи то охорона. А одним із перших міст в Україні, де було створено муніципальний підрозділ по забезпеченню правопорядку, був Львів. У 2002 році тут заснували комунальне підприємство – Львівську муніципальну дружину. Аналогічним шляхом були створені підрозділи Муніципальної поліції в Вінниці, Кременчуці, Одесі, Чернігові, Дружківці, Дніпрі, Ірпені та інших містах. Процес створення підрозділів Муніципальної варти сьогодні регулюється законом «Про місцеве самоврядування». Органам місцевої влади надається право створювати правоохоронні формування, які утримуються за рахунок коштів місцевих бюджетів. Ліцензію на таку діяльність, що реєструється як «охоронна», видає МВС. У підсумку, кожне таке підприємство з силовими функціями керується власним статутом, а повноваження муніципальних поліцейських або дружинників можуть відрізнятися в різних містах.

Так, наприклад, Муніципальна дружина у Львові має право стягувати паркувальний збір, контролювати правила торгівлі алкогольною та тютюновою продукцією, а їхні колеги з Чернігова таких прав не мають. Саме тому часто спалахують скандали навколо таких підрозділів. Для того, щоб їх припинити у майбутньому, потрібно внести зміни до законодавства, мета яких – чітко розмежувати повноваження Національної поліції і Муніципальної, а також чітко виписати функції «муніципалів», щоб захистити міських поліцейських від політичного впливу.

– З якої причини «Муніципальну поліцію» перейменували на «Муніципальну безпеку»?

– Верховна рада внесла зміни до деяких законодавчих актів, прийнявши Закон № 2584 від 02.11.2018 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання найменування та ознак приналежності до Національної поліції України».

У зв’язку з цим, усі муніципальні формування з охорони громадського порядку в Україні повин-ні змінити назву «поліція» до 1 травня 2019 року. На підставі цього КП «Муніципальна поліція Олександрійської міської ради» змінила свою назву на КП «Муніципальна безпека Олександрійської міської ради». Незалежно від цього, муніципали продовжують свою діяльність. Функції залишаються тими ж. Змінився лише зовнішній вигляд шеврона, де слово «поліція» замінено на «безпека», також змінено назву в статутних документах.

– Особисто я відзначаю позитивні зміни за ці роки: місто стало чистішим, немає стихійної торгівлі на вулицях, ведеться боротьба зі спалюванням сміття на території міста, видно порядок завдяки вашій роботі. Але іноді вам “закидають”, що ви можете зловити бабусю, яка вкрала троянди з клумби, або тих, хто спалює сміття, а ось затримати хулігана, який розбив лавочку, – ні.

– По-перше, затримувати хуліганів та розкривати злочини – це компетенція Національної поліції. У нас дещо інші функції, пов’язані з контро-лем: за благоустроєм міста, парковками автомобілів на зеленій зоні та тротуарах, за стихійною торгівлею, незаконним будівництвом, за виконанням земельного законодавства і т. ін. Але ми постійно взаємодіємо з Національною поліцією і надаємо їй допомогу!

Про це говорять шість гучних затримань нами цвинтарних вандалів, які зрізали металеві огорожі з могил, а також розбивали пам’ятники в пошуках металу. У всіх зазначених випадках муніципалами викликалася Нацполіція, якій правопорушники з речовими доказами передавалися у руки. На жаль, злочинці покарання так і не понесли.

Така реакція породжує вчинення повторних злочинів через безкарність злочинців. Але це вже питання до Національної поліції.
Працівники “Муніципальної безпеки” (МБ) завжди реагують на звернення громадян і не залишаються байдужими при виявленні правопорушень.

Багато громадян нашого міста звертаються до мера і до нас із проблемами, пов’язаними з незаконним обігом наркотиків, коли після неодноразових звернень у Національну поліцію їм нічим не допомогли. Люди стурбовані функціонуванням наркопритонів на вул. Шевченка, 141, вул. Козацькій, 43, вул. Ушинського, 27, вул. Ін-дустріальній, 21, а також у будинку на вул. 6-го Грудня, 145. Щоб надати допомогу в даній проблемі, в першу чергу, працівниками МБ ця інформація перевірялася, і після підтвердження матеріали були спрямовані для реагування Національної поліції.

Тільки з початку 2019 року ми повідомили про 143 виявлені правопорушення, зафіксовані камерами відеоспостереження, які входять до компетенції Національної поліції. Національна поліція вжила заходів тільки по 11 повідомленнях, тобто левова частка правопорушень залишилися без належної уваги.

Я висловлюю глибоку вдячність усім жителям нашого міста, які звертаються до нас по допомогу в надії вирішити проблеми. «Муніципальна безпека» щодня фіксує порядка 10-30 звернень громадян, що свідчить про високий рівень довіри до нас за такий короткий термін нашого існування. Це говорить про те, що ми гідно виконуємо свою роботу і корисні людям.

У нашому підрозділі працюють 19 співробітників, з них: начальник МБ, бухгалтер, водій, 4 – чергових по виконкому; 5 – чергових оперативного спостереження; 7 інспекторів, які працюють з населенням міста по контролю за благоустроєм.

У 2018 році інспекторами МБ було складено 452 протоколи про порушення правил благоустрою; виписано 2390 приписів на усунення правопорушень у сфері благоустрою; 7 фактів затримань осіб, що займаються вирубкою дерев у лісопосадках міста; 58 осіб затримані за створення стихійних звалищ на території міста; 138 притягнуті до відповідальності за спалювання сміття на території міста; 49 – за стихійну торгівлю; 128 – за парковку авто на зеленій зоні та тротуарах; 13 – за псування комунального майна та ін.

Проведено рейди за участю управлінь економіки та приватизації і оренди землі з виявлення нецільового використання земельних ділянок, в результаті яких були укладені договори оренди, що дало можливість поповнити міський бюджет додатково на 2 млн 900 тис. грн.

Сергій Гавриленко

Залишити відповідь

Войти с помощью: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Олександрійський тиждень

Олександрійський тиждень