Доступно про фінанси
З багаторічної журналістської практики знаю, що фінанси та бюджет – тема нудна і абсолютно не сприймається читачем. Коли мова заходить про цифри і субвенції, активи і профіцити, на обличчях вираз кислоти і нудьги. Але сьогодні ми спробуємо розвіяти стереотипи і розповісти про міський “гаманець” дохідливо і зрозумілою мовою.
Наш співрозмовник Олександр Лукашов – начальник управління фінансів олександрійської міськради. Народився в селі Володимирівка Знам’янського району, виріс в СМТ Петрове. Має три вищі освіти. У 2003 році закінчив Харківський військовий університет, з 2003 по 2008 – служба в армії, після неї закінчив Кременчуцький економічний університет, а в 2019-у – Дніпровський економічний університет, отримавши ступінь магістра публічного управління.
Працював головним бухгалтером в Олександрійській районній раді, районній державній адміністрації, потім заступником Петрівської РДА, з 2016 по 2019 рр. керував Знам’янською районною держадміністрацією. Одружений, має двох дітей. З 2008 року проживає в Олександрії.
– Щоб читачеві було зрозуміліше розібратися в справах бюджету міського масштабу, можна порівняти його з сімейним. Принцип такий же: є загальний “гаманець”, є статті доходів і витрат. Є обов’язкові платежі, наприклад, комуналки, і є бажані, які формуються в залежності від фінансових можливостей сім’ї.
– Отже, чим же займається ваше управління?
– Якщо говорити глобально, то завдання нашого управління – забезпечити фінансову життєдіяльність міста і всієї Олександрійської ОТГ.
– Скільки грошей у міському “гаманці” і звідки вони беруться?
– На початок року це була сума в 340 мільйонів гривень. Формується бюджет за рахунок трьох джерел. Перший – власні доходи, податки підприємців і громадян. Другий – так звані трансфери від інших територій, де розташовані наші об’єкти, наприклад, ФАПи, але користуються ними інші громади. Третій – державні субвенції та дотації.
70% власних надходжень – це податки громадян – фізичних осіб, з яких 60 відсотків залишається в міському бюджеті, 25 – йде в область, 15 – державі.
– Але цього недостатньо для функціонування міських структур. Відомо, що вже багато років наше місто дотаційне.
– Так, власних коштів нам не вистачає, тому держава змушена брати кошти у більш багатих територій і розподіляти по таких, як наша.
Зараз асоціація міст України домагається, щоб у місцевих бюджетах залишати не 60, а 65 відсотків. Однак ми розуміємо, що це не вихід, що це штучний перерозподіл, який не допоможе створити нові робочі місця, збільшувати зарплати. Потрібно розвивати економіку. Звичайно, це не в компетенції місцевої влади, але вона може допомагати бізнесу, наприклад, надавати пільги підприємцям-початківцям, встановлювати адекватну орендну плату. І над цим ми зараз працюємо.
Також ми зацікавлені в розвитку фермерських господарств. Відомо, що наша економіка сьогодні в скрутному становищі. На олександрійських промислових підприємствах невисокі зарплати і працюють вони не на повну потужність. На цьому тлі сільське господарство має вигляд значно перспективніший. І зарплати в цьому секторі економіки на 20-30 відсотків вищі, ніж в промисловості. Плюс бюджет отримує податок від здачі паїв в оренду. Тож це великі можливості для наповнення бюджету.
Також власні надходження доповнюються відрахуваннями від акцизу: 13,44 відсотка – від палива і 5 – від алкогольних і тютюнових виробів. Ще 15 відсотків – це податки на землю і нерухомість і 1 – робота ЦНАПу.
Допомога держави в цьому році склала суму в 70 мільйонів гривень. Це базова дотація, яка формується виходячи з кількості мешканців даної території, де на кожного жителя повинно надійти податків на суму 3120 грн. Якщо ця сума менша, то її доплачує держава. Наприклад, в Олександрії за розрахунковий період – 2019 рік – за статистикою проживало 80 тисяч чоловік, доходи на душу населення склали 1821 гривню, тож різницю нам додає держава у вигляді базової дотації
Також ми отримали в цьому році освітню субвенцію – 155,5 млн гривень. Вона призначена строго для виплат зарплати педагогічному складу. Плюс до цього 10 млн на оплату комунальних послуг медичних і освітніх установ. Ще 5 млн – державна підтримка інклюзивної освіти.
– Міський голова озвучив цифру – 100 млн додаткових надходжень до місцевого бюджету. Що це за гроші, звідки вони?
– Як я вже говорив вище, є запрограмовані, якщо можна так сказати, надходження, а є такі, які залежать від поточної роботи міської влади. Тут все залежить від активності, комунікативності влади з різними джерелами фінансування – фондами, інвесторами і т.д. Згадані 100 мільйонів – це заслуга активної роботи міського голови та його команди. Це залучені кошти на ремонт інфекційного відділення міської лікарні – 15 млн, капітальний ремонт Новопразького шосе – 35,6, вулиці Скічка – 10 млн, 10 млн – субвенція з обласного бюджету на ремонт та обладнання міської лікарні, 12 млн – додаткова дотація на оплату енергоносіїв для закладів освіти та охорони здоров’я. До цього потрібно додати перевиконання бюджету, плюс ще додаткові надходження з різних джерел – ось у підсумку і виходить сума в 100 мільйонів.
Мало того, зараз закінчується тільки перше півріччя, і ми сподіваємося, що до кінця року зможемо залучити ще додаткові кошти на розвиток міської інфраструктури.
– Отже, з наповненням бюджетів ми розібралися, а як він розподіляється?
– На початку року ми розуміли, що маємо гарантовано 340 мільйонів, тому кошторис витрат складали обережно, орієнтуючись саме на цю суму. Тут потрібно підходити так, щоб не порушити балансу. Найгіршим варіантом могло бути невиконання бюджету. Але, як бачимо, побоювання не виправдалися, і тепер ми можемо дозволити більш сміливі плани.
Треба розуміти, що після розподілу коштів на обов’язкові статті витрат, в бюджеті залишається всього на всього близько 2-х відсотків від усіх надходжень.
– Куди ж ідуть 98%?
– Є обов’язкові статті витрат. Зарплата бюджетників, оплата комунальних послуг установ, енергоносії, медикаменти, продукти – це становить 79% бюджету, ще 5% – компенсація проїзду пільгових категорій громадян, матеріальна допомога, яка надається депутатами міськради, допомога пільговим категоріям громадян і так далі. Решта 15% йдуть на утримання установ освіти, медицини, культури. Це закупівля меблів, оргтехніки, канцелярських товарів, оплата інтернету і так далі.
– Злі язики стверджують, що вам дістався “темний спадок”, що в бюджеті минулих років не все було чисто.
– У бюджеті важко щось приховати. Аналіз цифр завжди покаже, чого не вистачає, яка стаття витрат була завищена або навпаки – занижена. Ніяких серйозних порушень у виконанні бюджету не виявлено. Однак потрібно зазначити слабку роботу з комунальним майном. Були випадки занижених ставок і несвоєчасної оплати оренди майна та земельних ділянок, використання земельних ділянок без документального оформлення. Природно, бюджет недоотримав кошти, які могли бути пущені на розвиток міської інфраструктури. Також була запущена робота з бюджетами приєднаних територій – Головківки та Ізмайлівки. При плануванні бюджету на 2021 рік ми не змогли зробити більш якісний прогноз по надходженнях.
– Нещодавно була озвучена інформація про те, що в Олександрію приїжджає велика аудиторська перевірка. Що це означає?
– Введення підрозділів внутрішнього аудиту – це ініціатива Кабінету Міністрів. Ще в 2018 році при місцевих адміністраціях та виконавчих комітетах були створені відділи внутрішнього аудиту. У фінансових відділах були введені штатні одиниці (в Олександрії їх три). В їхнє завдання входить перевірка цільового використання бюджетних коштів в організаціях і комунальних підприємствах. Також вони визначають можливі ризики капітальних витрат, проводять перевірки при зміні директорів цих підприємств.
Нинішній великий аудит ми запросили в Східному офісі фінансового аудиту в Кіровоградській області. Будуть перевірені використання коштів, господарська діяльність управлінь культури, освіти, медицини, міськради (всього у 2021 році в Олександрії налічується 138 установ, підприємств і організацій, які утримуються та отримують кошти за рахунок місцевого бюджету), починаючи з 2017 по нинішній рік.
С. Іванов
Залишити відповідь