24.01
2025

Кібератаки на державні реєстри України — хакерські атаки на сайти Національних інформаційних систем України (НАІС) та Міністерства юстиції України, що відбулися 19 грудня 2024 року в нашій державі, завдали чимало клопоту (м’яко кажучи) державним установам, які пов’язані зі згаданими ресурсами. Одними з таких установ, які майже припинили свою роботу внаслідок ворожого вторгнення у єдині інформаційні реєстри держави, стали регіональні (місцеві) центри надання адміністративних послуг. Про призупинення діяльності у наданні послуг за декількома напрямками після «чорного четверга» 19 грудня повідомив свого часу і Олександрійський ЦНАП. Відтоді минув місяць, отож яка наразі ситуація з доступом до державних інформресурсів, ми поцікавилися у начальниці установи Світлани Яременко. Як з’ясувалося зі слів співрозмовниці, наш ЦНАП працює в штатному режимі, і справа з наданням адміністративних послуг поступово нормалізується:

– На даний час вже відновили роботу реєстри актів цивільного стану, реєстри бізнесу (тобто реєстрація юридичних і фізичних осіб, закриття підприємницької діяльності), будівельний реєстр частково відновив свою роботу, а реєстрація землі і видача витягів з реєстру взагалі не припиняла роботу.
Реєстр транспорту: тимчасово зупинена робота в реєстрації вторинного ринку, а реєстрацію первинного ринку (новий транспорт), обмін посвідчення водія або видачу нового ми продовжуємо здійснювати. Також для оформлення паспортних документів відповідний реєстр не припиняв роботу (він не був пошкоджений кібератакою), так само діючим є Реєстр соціальних допомог. Демографічний реєстр: частково призупинена реєстрація місця проживання новонародженої дитини і зміна місця проживання з одночасним зняттям з реєстрації у зв’язку з тим, що ми не можемо здійснити перевірку об’єкта нерухомості, куди слід реєструвати людину. Але видача довідок про зняття з реєстрації проводиться і на даний час. Зовсім не працює наразі Єдиний державний реєстр нерухомого майна, тобто здійснювати реєстрацію прав власності на нерухомість поки що немає можливості. Але нам анонсують, що до кінця поточного місяця він також відновить роботу.
– Коли стався цей масований кібернапад, різні ЗМІ та соцмережі рясніли панічними повідомленнями, мовляв, «все пропало» (в прямому розумінні втрати цифрових документів), і наслідки атаки найбільш екзальтовані поширювачі «новин» прирівнювали до масованих ракетних атак російського агресора: мовляв, це навіть страшніше, ніж сумнозвісний «Орєшнік», яким він нас лякає. Звичайно, такі порівняння були абсолютно безглуздими хоча б з тієї причини, що ніхто від кібератаки не загинув і не міг загинути… А тим часом більш помірковані люди запевняли (і Міністерство цифрової трансформації також це підтверджувало), що мине кілька тижнів, реєстри відновлять свою роботу, і всі скоро забудуть думати про цей інцидент…
– Звісно, не можна не визнати, що кібератака додала людям проблем: наприклад, людина не може вступити в спадщину, продати автомобіль, зареєструвати місце проживання в Олександрії, щоб працевлаштуватися тощо – тобто низка життєвих ситуацій, які вибивають людей з рівноваги і викликають відповідні емоції. Але як бачимо, це і справді можна пережити.
– Тобто «кінця світу» точно не відбулося, як нас і заспокоювали фахівці. Адже навряд чи вся життєво важлива для людей інформація зберігалася лише на одних серверах, які були «зламані» хакерами, без резервних копій на твердотільних чи якихось інших носіях тощо… І все ж: теоретично (чи й практично) якісь подальші наслідки у вигляді часткової або іншої втрати даних це може мати?
– Можу сказати одне: після відновлення роботи непрацюючих реєстрів ніхто у нашому місті ніяких згаданих вами проблем не відчув, ніяких скарг не надходило. Не було жодних негативних наслідків і в ЦНАПах інших областей, з якими ми спілкуємося.
– Тоді наступне запитання: при непрацюючих цифрових державних реєстрах, але якщо у людей є відповідні паперові документи, це хоча б якось допомагає вирішити ситуацію для певних перелічених вами питань, чи всі процеси обов’язково повинні взаємодіяти з цифровими реєстровими даними?
– Так, ці питання стовідсотково залежать від державних реєстрів, тому що вони взаємопов’язані між собою законодавчо. Наприклад, реєстрація місця проживання: власне цей реєстр працює, він не заблокований, наче все добре. Але ж нам необхідно перевірити на можливі обтяження (заборони) об’єкта нерухомості, куди ми маємо реєструвати, і це обов’язкова вимога. Так само і продаж автомобіля: нам треба перевірити його на заборони. Але цей реєстр не доступний на даний час. Але як ви правильно відзначили, критичності я не бачу в цьому взагалі, тому що відновлюється один, другий, третій реєстр і ті дані, які в них були, на щастя, збережені. Тому будемо сподіватися, що так само буде і з Реєстром нерухомості. Ось ми зараз видавали дублікати свідоцтв про народження – все проходить нормально, без збоїв, у ті ж терміни, що і раніше.
– Свого часу при формуванні Реєстру Олександрійської територіальної громади ви через засоби масової інформації в тому числі закликали жителів міста для оформлення даних про право власності на нерухомість з паперових носіїв на цифрові. Цей процес триває і зараз, чи він вже вичерпав себе?
– Так, це стосувалося громадян, які отримували право власності на нерухомість до 2013 року, тобто лише у паперовому вигляді. Пропонувалося внести їхні дані у цифровий реєстр нерухомого майна, оскільки багато дій відтоді виконуються саме з відповідною цифровою інформацією. На даний час наша позиція стосовно цього не змінилася і питання залишається так само актуальним. Як тільки відновить роботу цей реєстр, слід буде наповнювати його інформацією Знову ж таки, це пов’язано з тим, що ряд інших реєстрів використовують його дані. Наприклад, людина хоче зареєструвати місце проживання через портал «Дія». Вона подає електронну заявку, а якщо власність не внесена в реєстр нерухомості, така заявка не пройде. Тобто має бути авторизація прав власності, власник нерухомості повинен надати згоду, після цього людина може подати заяву на реєстрацію. Далі ми перевіряємо на предмет заборони; чи людина сама, або ж з дитиною; чи є згода батька і матері на реєстрацію дитини, потім оплата – після цього реєструємо.
Так само і по будівництву. Якщо людина подає документи на реконструкцію об’єкта нерухомості, вона не може внести в будівельний реєстр будівельний паспорт або декларацію на будівництво, тому що не «підтягнеться» право власності на цей об’єкт. Через це багато процесів адміністративних послуг цифровізуються. І для того, щоб вони правильно функціонували, потрібно, щоб кожен реєстр був наповнений. Звісно, було б дуже добре, якби всі вони були захищені усіма можливими видами захисту, щоб почуватися повністю спокійними. Але я сподіваюся, що вже після цього випадку масованої кібератаки відповідні служби переглянуть і підвищать рівні захисту (а можливо, вони вже це зробили). На жаль, нам це не відомо.
Але ж зі свого боку, як працівник ЦНАПу, який наполягає на тому, щоб всі важливі дані цифровізувалися, я бачу доцільність і необхідність даного процесу задля зручності громадян. От дуже багато людей зараз звертаються до нас, щоб актуалізувати дані в реєстр територіальної громади по «прописці», бо дуже багато олександрійців роз’їхалися і по території України, і за її межі. І коли вони заходять в «Дію», щоб зробити витяг про реєстрацію місця проживання, а їхні дані не «підтягуються», вони нам на електронну пошту скидають свою інформацію, ми актуалізуємо її і люди швидко, в різних точках світу поновлюють і «витягують» власні дані. Це ж плюс? Безумовно. І таких процесів, які задумані, або вже реалізуються, багато та їх буде ще більше.
Ще один приклад. У 2024 році ми отримали 2595 онлайн-звернень, більшість з яких пов’язані з реєстрацією місця проживання і оформленням довідок про місце проживання. Це велика кількість, для порівняння – в минулому році було 1036 онлайн-звернень, тобто лише за рік їх стало більш, ніж удвічі. Люди побачили, що в цифровому варіанті значно зручніше отримати послугу. І на цей рік ми також запланували перевести у формат цифри деякі звернення, щоб люди до нас не йшли чи їхали особисто. Наприклад, є така архівна довідка про реєстрацію місця проживання за якийсь певний відрізок часу, тобто про те, що людина з такого-то по якийсь рік мешкала за такою-то адресою. Ця довідка вимагається відповідним органом для приватизації житла. Люди до нас приїжджають, або поштою направляють нам листи, ми потім документи їм відправляємо – це довга процедура, займає часу до місяця. То чому б не перевести цю послугу в цифру, коли ми бачимо, що люди часто за нею звертаються, тобто запит на послугу є? Над нею ми вже працюємо, але для цього потрібно достатньо інформації і щоб вона була актуалізованою. І цим ми також займаємося, проводячи внутрішню роботу з наповнення реєстру, оцифрування даних та їхньої актуалізації всіх наявних у нас архівів. Ми вже з вересня 2023 року займаємося повною цифровізацією наших архівів. Це переведення у потрібний нам формат збереження даних документації з відповідним рівнем захисту, передбаченим законодавством.
– І реєстр територіальної громади поповнюється так само у взаємодії з іншими ресурсами?
– Справа в тому, що ми не лише підтримуємо державний реєстр, а й ведемо власний, починаючи з 2019 року. А держава ввела свій реєстр з 2021 року. Ми побачили цільове використання власного реєстру в період широкомасштабного вторгнення. Перші пів року воєнного стану Державний реєстр місця проживання, як відомо, був заблокований згідно з тодішніми рішеннями влади, і через нього ми не могли нічого здійснювати. Тому ми реєстрували на власному реєстрі і це дало нам можливість не припиняти роботу у даному напрямку – надавати людям довідки, витяги про реєстрацію місця проживання.
– Навіть «неозброєним оком» видно, що ваша установа аж ніяк не стоїть на місці: навіть у «ковідні» та воєнні роки перелік послуг ЦНАПу розширювався і вдосконалювався. Якщо коротко, що було заплановано на 2024 рік і що вдалося виконати?
– Необхідно було освоїти грантову допомогу і впровадити її в роботу. Це були завдання «Мобільна валіза» («Мобільний кейс»), яка була опрацьована і відтестована та в листопаді запущена в роботу. На кінець року вже мали два замовлення на «Мобільну валізу» і побачили, що це дійсно допомагає людям у вирішенні їхніх життєвих ситуацій, не звертаючись до ЦНАПу. На даний час є три заявки, які пов’язані з нерухомістю, тому поки що людям пояснюємо причину тимчасового відкладення замовлення. Одна «валіза» використовуватиметься у місті, інша курсуватиме по старостинських округах, територія яких велика.
Допомога, яку ми отримали за програмою уряду США – USAID «Демократичне врядування у східній Україні» – щодо підтримки надання адміністративних послуг. Згідно з цією програмою ми отримали оргтехніку і меблі. Новітня оргтехніка, яка працює з літа минулого року, значно пришвидшила роботу. А в період тривалих відключень електрики нам передали ноутбуки з блоком безперебійного живлення, що дає можливість безперервно працювати Центру упродовж п’яти годин за відсутності електропостачання.
Минулого року нами було запроваджено 19 послуг Міністерства ветеранів України. Вони передбачені для учасників бойових дій, ветеранам війни, волонтерам, членам сімей загиблих і членам сімей безвісти зниклих за особливих умов. 6 січня цього року ми перевели в електронний формат видачу витягу з реєстру ветеранів, і всі адміністратори ЦНАПу приєднані до порталу «Дія», тобто ми вже можемо надавати цю послугу через ЦНАП: за зверненням людини упродовж 10-ти хвилин надається витяг. Даний реєстр працює безперебійно і швидко.
Також минулого року, оскільки ми підтримуємо всі програми Міністерства цифрової трансформації та впроваджуємо його наявні продукти, отримали відзнаку «Дієвий ЦНАП – 2024». Ми цим пишаємося, оскільки справді багато напрацювань було здійснено у попередні роки у напрямку цифровізації послуг та безбар’єрності доступу маломобільних категорій населення до ЦНАПу. Намагаємося опрацьовувати всі визначені державою програмні напрямки, але завдань, які ставимо перед собою, також вистачає…
(Про ці перспективи «Олександрійський тиждень» розповість у подальших повідомленнях. – Прим.ред.).


О.Наріжний

Залишити відповідь

Войти с помощью: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Олександрійський тиждень

Олександрійський тиждень