27.01
2023

Хто кому волонтер?

Рубрика: Новости. Автор: Gavrilenko

Нещодавно на сторінках Facebook був розповсюджений допис кропивницького волонтера Наталії Міщенко, яка написала наступне: «Нарід, довіряйте гроші перевіреним волонтерам!!! Боже, гроші збирають всі кому не лінь! Я в шоці! В нас війна була з 2014 року – де ви всі були, хто збирає? Тоді всі писали – хлопці 30000 заробляють, нехай собі куплять, а що тепер сталося? Страшно на ФБ вже заходити! Друзі, перевіряйте всю інформацію по зборах грошей! Заходьте гортайте сторінки, моніторьте стрічку,  цікавтеся кому Ви перераховуєте і кидаєте в банку  гроші! Довіряйте перевіреними часом волонтерам!»

Під цим дописом було немало обурених коментарів, де дописувачі скаржилися на псевдоволонтерів, які під приводом благочинності набивають свої кишені. Але найприкріше не тільки сам факт такого ганебного явища, але й те, що це накладає тінь на тих людей, які дійсно безкорисливо працюють на допомогу ЗСУ і нашу перемогу.

Як же повинні працювати волонтери, кому можна довіряти, як вивести на “чисту воду” псевдоволонтерів? Про це ми дізнавалися у начальниці Олександрійської податкової інспекції Яніни Нечипоренко та керівниці координаційного центру волонтерів Ірини Кабанової.

– У нашій країні ще з 2014 року існує Реєстр волонтерів, адже саме тоді нові виклики для країни породили потужний рух простих громадян, які буквально по копійці збирали кошти для допомоги нашим ЗСУ. Реєстрація не є обов’язковою, основна її мета – вберегти волонтера від несправедливих обвинувачень і мінімізувати всі ризики в питаннях оподаткування, – розповідає Яніна Нечипоренко. – Саме на нашу службу покладено ведення цього реєстру. 

Станом на сьогоднішній день у нас на обліку перебуває 14 таких осіб. Для того, щоб стати на облік, фізична особа повинна подати заяву до нашої установи. Треба відзначити, що з листопада минулого року процес подачі заяви спрощено до мінімуму. Якщо раніше для реєстрації треба було мати довідку банку про відкриття рахунків цих осіб у банківських установах для ведення благодійної діяльності, то зараз достатньо лише заяви.

Зареєструватися можна особисто в органах ДФС, або надіславши поштою, або з уповноваженою особою за основним місцем обліку фізичної особи-благодійника.

Згідно з Податковим кодексом України, суми коштів, які збирає волонтер, не будуть включатися до його щорічного оподаткованого доходу. Важливо, щоб кошти, які ви отримуєте, були зібраними на спеціальний рахунок або карту, а також, щоб витрати на благодійність були документально підтвердженими.

Наразі до Податкового кодексу внесено зміни стосовно оподаткування такого виду діяльності. Всі суми, які надійдуть на ці банківські рахунки, не будуть оподатковуватися, при умові, що реєстрація відбулася до 1 січня 2023 року. Це стосується тих сум, які надходили з 24 лютого, тобто з початку повномасштабного вторгнення РФ до України, навіть якщо волонтер зареєструвався пізніше їх надходження. Надалі суми не будуть оподатковуватися лише після реєстрації особи у реєстрі. Благодійникам треба вести документацію, зберігати чеки, накладні, по можливості вести фотозвіти, за можливістю звітувати у соцмережах, як це зараз роблять відомі у місті волонтери.

Контроль за надходженням та витратами буде в подальшому здійснюватися податковими органами під час проведення контрольно-перевірочних заходів. Зараз же здійснюється лише реєстрація.

Якщо ж волонтер не зареєстрований у реєстрі, а в нашому місті таких досить багато, то її карткові рахунки оподатковуються як звичайний дохід фізичної особи. Це 18 відсотків податку на доходи та 1,5 відсотка – військового збору.

Стосовно неправомірної або ж шахрайської діяльності, то тут має бути прояв громадянської позиції тих людей, які бачать або знають про такі випадки, але мовчать. Якщо вам щось відомо про такі дії, то перщ ніж писати  гнівні пости у Facebook, зверніться до правоохоронних органів або до нашої служби, як це відбувається у цивілізованому світі.

У свою чергу Ірина Кабанова розповіла наступне: “Коли ми починали свою діяльність у 2014 році, було багато незрозумілого – що, як, до чого? Волонтерів було не так багато, як зараз, проте ми знали один одного, а щоб робота була ефективною, створили координаційний центр. Тоді було легше працювати у плані розподілу обов’язків, тобто кожен займався своєю справою – хтось збором допомоги, хтось її обліком, хтось доставкою на фронт.

Після початку повномасштабного вторгнення РФ розміри допомоги зросли у рази. Звичайно, це чудово, але разом з цим зросла і неконтрольованість процесу. Якщо у нашому центрі обліковується кожна копійка, кожен наш крок зафіксований і має документальне підтвердження, то чим займаються безліч новостворених організацій та приватні особи, знають, напевно, лише вони самі.

Вважаю, що не можна користуватися таким чином добрими намірами людей, які бажають допомогти. Коли хтось закликає, мовляв, дайте мені грошей, а я піду куплю хліба, м’яса, чи ще щось – це неправильно. Наприклад, наш центр збирає гроші тільки на ті речі, які ми не можемо виготовити самі. А коли до нас звертаються рідні військового з проханням допомогти, ми пишемо спільний пост у всіх можливих інтернет-ресурсах або сповіщаємо, що акція проводиться за підтримки координаційного центру. Оголошуємо збір, надаємо номери банківських рахунків і, відповідно, ведемо всю необхідну документацію, звітуємо, скільки було зібрано коштів і на що їх витрачено.

Нечесно працюючі “благодійники” ставлять пляму на всьому волонтерському русі, адже довіру людей дуже важко завоювати, а втратити легко. Волонтери мають отримувати офіційний статус і бути зареєстрованими в реєстрі. Гарний волонтер – звітуючий волонтер. Це повинно бути нормою для всього руху. Також вважаю, що цій проблемі повинні більше приділяти уваги правоохоронні органи.

А всім олександрійцям, які хочуть допомогти ЗСУ або біженцям, рекомендую звертатися лише до тих волонтерів, яких ви знаєте, яким довіряєте, які звітують за свою роботу.

В. Петренко

Залишити відповідь

Войти с помощью: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Олександрійський тиждень

Олександрійський тиждень