Виклики, здобутки і завдання Мультипрофільного ліцею
Нещодавно в загальноосвітніх закладах країни, а з нею і в школах нашого міста пролунали «останні дзвінки», які поставили для когось крапку в шкільному житті, а для когось – чергову віху дистанції навчального процесу. І це свого роду привід підбивати його проміжні підсумки. Як пройшов цей навчальний рік в Олександрійському Мультипрофільному ліцеї, ми поспілкувалися з директоркою закладу Наталією Малишевою.

– Наталіє Вікторівно, закінчився вже третій навчальний рік, який освітяни прожили в умовах широкомасштабної російсько-української війни. Звісно, і учні, і педагоги, і сама освітня сфера вже певним чином адаптувалися до непростих умов воєнного стану, напрацьовано вже певний досвід (хоча, звісно, ніхто цьому досвіду не радий – краще б не було ніяких приводів для такої адаптації). Але життя непросте, і воно ставить перед нами усіма все нові завдання і виклики. Якими вони були цього року перед вашим учнівським і педагогічним колективом?
– Якщо на початку війни це був страх від невідомості та незрозумілості, як жити і працювати, то зараз уже третій рік, як ми поступово оговтались. Як і раніше, зорієнтовані на те, що основне завдання кожного з нас як учителя, педагога навчати дітей, максимально створювати умови для наших учнів, щоб вони себе відчували хоч якось захищеними, відчували дитинство. А для цього треба створити середовище, наближене до умов мирного часу. І звісно, перед нами були виклики, як і в попередні роки, щодо захисного укриття, тому що безпека – це, без сумніву, сьогодні основне завдання, яке перед нами стоїть. Тому ми повинні все зробити, щоб батьки були спокійні, повірили в нас, що діти будуть в безпечному середовищі. Безпекове питання – це те, про що ми постійно турбуємося, хоча не все залежить від нас. Але для того, щоб усі учні нашого закладу мали змогу щодня відвідувати школу, ще минулого літа ми попрацювали разом з нашими партнерами – з адміністрацією Олександрійської дитячої та юнацької бібліотеки, яка дозволила використати їхні приміщення для укриття під час повітряних тривог, про що у нас є офіційний договір. Тому ми – єдина школа в місті, яка може одночасно, в одну зміну забезпечити укриття півтори тисячі дітей під час навчання. У разі оголошення тривоги школярі початкової і середньої школи залишаються в нашому укритті, а учні, починаючи з сьомого класу і старші, переходять у бібліотеку, як це дозволяється за відповідними нормативними вимогами. І співпраця наша продовжується не тільки в цьому – ми ще активніше беремо участь у спільних з бібліотекою заходах. Тому це, напевне, найбільший виклик.
Наступне, про що часто говорять, – освітні втрати. Тому що під час повітряних тривог випадають уроки, втрачається час на освоєння навчального матеріау: на жаль, в укритті, в підвальному приміщенні, ми не можемо проводити заняття – для цього там немає умов, окремих приміщень для класів. Але ці освітні втрати долаються нами за рахунок того, що десь ущільнюється матеріал, десь з учнями проводяться консультації, додатково надаються дітям роз’яснення. Цей виклик – подолання освітніх втрат і реалізація навчальної програми – виконується за рахунок того, що вчителі повинні прикласти більше зусиль. Але і на дітей лягає більше відповідальності, тому що якийсь матеріал їм доводиться опрацьовувати самостійно. Це доволі непросто і для дітей, і для їхніх батьків.
Мабуть, є викликом для вчителів і те, як у цих умовах зберегти себе. Мова про ментальне здоров’я, про що сьогодні багато говорять, про те, над чим кожен має працювати і воно, звісно, стосується не тільки нашої школи, а й усієї України. Це дуже не просто, адже є учительські родини, які війна так само, як і батьківські, на жаль, зачепила безпосередньо. Тому питання ментального здоров’я, подолання виснаження психологічного – це те, що ми також намагаємося підтримувати. І кожен вчитель потребує такої підтримки, допомоги, розуміння.
Але незважаючи ні на що, ми проводимо заходи, навчаємо дітей, організовуємо для них не тільки освітній процес, а й виховний. І навіть якщо на початку війни ми думали, а чи варто проводити якісь конкурси, розважальні заходи: а що нам скажуть, як на це подивляться інші… Але потім все ж дійшли згоди в думці, що ми все ж учителі, і наше основне завдання – працювати на наших учнів. І я б сказала, що цей рік був таким активним в роботі, ми намагалися максимально проводити все для наших учнів. Хоча звісно, це іноді зривається через численні повітряні тривоги.

– І незважаючи на це, в офіційній статистиці з’являються повідомлення про чергові успіхи ліцеїстів.
– Так, наші учні є учасниками і призерами олімпіад, конкурсів, змагань, різноманітних проєктів – ми активні в усьому, де тільки можна. Наприклад, і сьогодні середня група військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») бере участь на обласному етапі змагань. Старша група «Джури» готується виступити наступного тижня. Театральна група теж бере участь у конкурсі «Фестиваль шкільних театрів» і вже другий рік підряд група ставитиме виставу.
Цього року у нас знову прорив у захисті науково-дослідницьких робіт на базі Малої академії наук України. У нас активно працювали секції «Журналістика», «Українська література», «Німецька мова і література». Що стосується останньої, то цього року учень нашого закладу не лише посів перше місце в області, а й здобув третє місце на всеукраїнському рівні. Це був серйозний результат, в чому заслуга і учня, і викладача, тому що науково-дослідницька робота не кожному учню під силу і не кожен вчитель може до неї вмотивувати. Одним із досягнень є те, що вже другий рік поспіль учні нашого вчителя інформатики і керівника гуртка «Робототехніка» беруть участь на всеукраїнському і міжнародному рівнях. І цього року троє учнів, які змагалися на Міжнародному конкурсі в Бухаресті, повернулися з нагородами за призові місця.
– Пригадується, у минулі роки в особливому пріоритеті була німецька мова і зв’язки з німецькими освітніми закладами.
– Справді, крім МАН, у нас це також олімпіади, «Німецький мовний диплом». Учні продовжують успішно складати іспити. Цього року учні 11-го класу отримали диплом ІІ ступеня за рівень володіння мовою, 20 учнів дев’ятого класу здавали екзамен на рівень володіння мовою (підсумків поки що немає). Також у нас учні традиційно беруть участь у «Молодіжних дебатах» німецькою мовою, і у вересні минулого року учениця 11 класу виступала на Міжнародному етапі в Берліні, представляючи Україну. А ось вже у квітні були регіональні змагання, і десятикласниця посіла третє місце і могла взяти участь у Всеукраїнському етапі. Але їй навіть довелося обирати, в якому з двох проєктів вона братиме подальшу участь, тому що паралельно відбувався Міжнародний етап у Сполучених Штатах конкурсу з креативності. І в цьому році у нас сформувалась команда, яка на всеукраїнському рівні здобула перше місце на олімпіаді і таким чином отримала змогу представляти Україну разом з іншими командами нашої країни у США. Тому дівчина обрала цей варіант, взявши участь у складі команди у конкурсі в Сполучених Штатах.
– Як відомо, війна негативно вплинула на демографічну ситуацію в країні, внаслідок чого неминуче порушився і баланс наповнюваності учнів у школах. Багато з учнів повиїжджали за кордон на початку війни. В усі попередні мирні роки у вашому навчальному закладі кількість учнів зазвичай була на рівні «проєктної» – приблизно 1600 учнів. Як зараз із цим?

– Насправді близько ста учнів з наших живуть за кордоном і перебувають на сімейному навчанні (але вони все одно залишаються нашими учнями). У той же час у нас навчаються більше 100 дітей внутрішньопереміщених осіб. Таким чином, ми все одно залишаємося найбільшим навчальним закладом міста. На сьогоднішній день це 55 класів і 1570 учнів. Тобто якщо брати загалом, на чисельність ця ситуація не вплинула. Є паралельні класи переповнені, з кількістю учнів «30+», а є й не дуже великі.
Зараз тенденція Мультипрофільного ліцею, з огляду на освітню реформу, ми маємо старшу школу у своєму складі, і тому ми запрошуємо до себе старшокласників міста. Буквально позавчора у нас відбувалося тестування в десяті класи, тому ми в будь-якому разі готові збільшувати старшу школу з прицілом на майбутнє. У нас дещо скоротилася кількість класів початкової школи, але за рахунок старшої ми все одно залишаємося в тому ж складі як за кількістю класів, так і за кількістю учнів. В цьому ми не страждаємо.
Але страждаємо від того, що не вистачає вчителів, в тому числі й через те, що дехто з педагогів теж виїхав за кордон. І дефіцит кадрів – це проблема не лише нашої школи в місті.
– Ваш заклад має вже щонайменше третю назву за час свого існування (і це якщо не враховувати різні «технічні» зміни назв – ЗОШ, ЗНЗ тощо). Спочатку це була Школа №20, потім Олександрійський колегіум, зараз Мультипрофільний ліцей. В усі часи тут були класи з поглибленим вивченням іноземних мов, математики, природничих наук. Навіть «футбольний клас». Який зараз баланс оцього всього і чи є якась «родзинка», якої не було раніше, до отримання нинішнього статусу?
– Ми називаємося «Мультипрофільний ліцей», і це справді не просто така назва. Ви правильно зазначили, що завжди закладу була притаманна різнонаправленість у вивченні предметів. Але зараз ми трохи змінюємо підхід до цього. Вже третій рік, щоразу вдосконалюючи процес, ми пропонуємо учням не суто математичний, інформаційний чи природничий клас, а пропонуємо обирати предмет, який вони хочуть з поглибленим вивченням, з додатковими навчальними годинами. І проводимо опитування серед учнів і батьків, які б предмети вони обрали. Найпопулярніші, наприклад, це українська мова і література, англійська, історія України, але є ї ті, хто обирає біологію та хімію – природничий блок. У цьому році ми вже фокусуємося на тому, що пропонуємо поглиблено інформатику на наступний навчальний рік, і учні, маючи змогу залишатися в різних класах, на ці предмети ходять іншими групами. Тобто наприклад, з 10-а і 10-б вони можуть разом піти на математику, а з 10-б і 10-в, скажімо, разом піти на інформатику. Або з різних інших класів – ще на якийсь окремий предмет. Ну а зазвичай такі предмети, як українська мова, обираються майже всіма. А на предмети, скажемо так – з «вужчою спеціалізацією», можна об’єднуватися в окремі групи. Мабуть, це і можна назвати нашою новацією, що учні, залишаючись у своєму класі, можуть за бажанням змішуватись у інші паралелі, групи на інші предмети. Таким чином, ми зберігаємо клас і його колектив, і разом з тим можливість об’єднуватись у спеціалізовані групи. Тобто тут два важливих моменти: навчання і комунікація. Це соціалізація, спілкування між собою в інших поєднаннях. Придумано не нами: запозичено з німецької партнерської школи в Берліні, у них в старшій школі діє така можливість. Вивчаючи такий досвід, ми намагаємося його використати в себе. Звісно, є тут деякі свої особливості, але як я вже сказала, ми вдосконалюємо такий підхід – відкритість до всього.
Ще ми відновили в цьому році німецький учнівський обмін, про який ви згадали. Цей процес ще з початку пандемії COVID-19 «став на паузу», потім ми тільки онлайн спілкувались. А вже у жовтні з учнями восьмих-дев’ятих класів і в лютому – з десяти- і одинадцятикласниками ми побували у двох наших партнерських школах Німеччини. Зрозуміло, що це поки що односторонній обмін, їхні діти до нас не прийдуть, поки в Україні триває війна. Але я вдячна за підтримку німецької сторони, що вони дали можливість нашим учням навіть під час повномасштабного ворожого вторгнення відновити таким способом попередні обміни, вдячна німецьким сім’ям, які приймали наших дітей. Це важливо, адже для наших учнів, коли вони побувають у німецькомовному середовищі, це велика мотивація для подальшого вдосконалення.
Ну а якщо в загальному, як і в будь-який навчальний рік, я вдячна кожному вчителю, кожному працівникові закладу за цей черговий етап навчального процесу. Тому що тільки разом ми можемо досягати успіхів.
Від редакції. На завершення – довідково: деякі з недавніх успіхів вихованців Мультипрофільного ліцею.
Олімпіади: За результатами обласного етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад, наш ліцей посів 3 місце в області та 1 місце серед закладів освіти м. Олександрії.
11 призових місць, зокрема: 1 місце з математики – Казакова Софія (вч. Н. Якименко), 1 місце з хімії – Казакова Софія (вч. В. Лахтарина), 1 місце з німецької мови – Глазкова Катерина (вч. Н. Малишева), 1 місце з англійської мови – Артеменко Аліса (вч. О. Міщенко)
Особлива відзнака – Казакова Софія стала учасницею фінального етапу Всеукраїнської олімпіади з математики, де гідно представила Кіровоградську область.
Ці досягнення – результат наполегливої праці учнів і високої професійності вчителів-наставників.
Мала академія наук – глибина досліджень і перші кроки у науку
У 2025 році 10 учнів ліцею взяли участь в обласному етапі конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН, виступивши у п’яти секціях. Маємо високі результати: 1 перше, 4 других і 5 третіх місць.
Найчисленнішою була секція “Німецька мова та література”, де здобули перемогу 6 учасників (вчитель: С. Сізова). Призові місця здобули також у секціях “Українська література”, “Літературна творчість”, “Журналістика” (вчителі: Н. Бугайова, Є. Ніколаєва).
Окремо відзначені: Хлівний Віталій (9-Г) – 1 місце в обласному етапі та 3 місце на національному рівні конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН секція “Німецька мова та література” (керівник – С. Сізова), Бондаренко Ангеліна (10-Б) – 3 місце на національному рівні у Всеукраїнському конкурсі МАН “Юніор Дослідник”, секція “Історія” (керівник – Ю. Коваленко)
Ці перемоги є вагомим доказом ґрунтовної підготовки наших ліцеїстів до наукової діяльності.
Міжнародні та національні
перемоги — впевнене представлення України
Наші учні досягли значних результатів у галузі ІТ, робототехніки та інновацій:
INFOMATRIX-Ukraine 2025, золоті медалі в категорії “Робототехніка”:
Глазков Дмитро (4-В), Демченко Іван (6-В), Лисенко Аріна (9-Б), срібна медаль – Балихіна Анастасія (5-А).
Міжнародний фінал INFOMATRIX 2025:
Глазков Дмитро та Демченко Іван – срібні нагороди, Лисенко Аріна – бронзова нагорода
Мовно-літературні конкурси – сила слова
Учні ліцею глибоко відчувають силу українського слова:
Бугайова Ангеліна (9-Г) – 1 місце на національному етапі Міжнародного конкурсу ім. Тараса Шевченка (вч. Н. Бугайова), Романова Анастасія – 2 місце на національному етапі Міжнародного конкурсу ім. Тараса Шевченка (вч. Н. Бугайова)
Призери конкурсів “Інтерв’ю із захисником”, “Інсайти сьогодення” (вчителі: Є. Ніколаєва, Н. Бугайова)
Командні квести:
Всеукраїнський конкурс командних головоломок – 9 команд, з яких 8 стали призерами (вчителі: О. Врублевська, Н. Горовецька, Н.Якименко).
Переможці VIІ Всеукраїнської олімпіади креативності в рамках Міжнародної освітньої програми Destination Imagination у 2024-2025 навчальному році.
У командному виклику “ІМПРОВІЗАЦІЯ”, команда Мультипрофільного ліцею “ПАРАДОКС” у складі представників 10-В класу: 1. Бойко Софія, 2. Баранець Анастасія, 3. Григораш Валерія, 4. Демченко Катерина, 5. Кузьменко Анастасія, 6. Коломійцев Марк, 7. Авраменко Євгеній. Тренер Світлана Севастяненко.
Посіли І місце та вибороли право представляти Україну на Всесвітньому фіналі олімпіади Destination Imagination, який проходив у місті Канзас-Сіті США.
Спорт і патріотичні ініціативи
Перемоги на обласних етапах в «Пліч-о-пліч всеукраїнські шкільні ліги» з волейболу та обласних змагань з футболу «Шкільний м’яч», (вчителі: В. Михальчук, С. Козир). Призові місця в обласному етапі військово-патріотичної гри “Шлях Джури” (вчителі: С. Ніколаєва, С. Севастяненко)
12 квітня на базі Мультипрофільного ліцею вдруге поспіль відбувся Mini-EdCamp Олександрія – регіональна (не) конференція для шкільних педагогів. Цьогоріч подія зібрала близько 150 освітян з Кіровоградщини, Дніпра, Одеси, Києва, Кривого Рогу, Кременчука, а також представницю міста Тель-Авів.
Тема цьогорічного EdCamp – «Лідери серед нас: як учнівська спільнота формує зміни» – стала справжнім натхненням для освітянської дискусії про сучасне лідерство та активну роль учнів у шкільному середовищі.
Протягом дня учасники брали участь у флешсесіях і експертних панелях. Родзинкою події стало те, що спікерами були не лише педагоги, а й самі учні. Юні лідери презентували власні проєкти, ділилися ідеями, вражали глибиною думок і готовністю впливати на шкільне життя.
Педагоги-спікери провели експертну панель, де не лише окреслили теоретичні аспекти сучасного лідерства, а й поділилися практичними інструментами на майстерках.
О.Наріжний
Залишити відповідь