«Сільпо» – в Лєту?
Правда – навздогін
В Олександрії закривають популярний супермаркет «Сільпо» – така новина стала предметом жвавого обговорення серед мешканців міста. Причому не лише серед тих, хто мешкає у мікрорайоні, відомому як Тинда, де розташований даний магазин.
Підставою для розмов стали не плітки – офіційне повідомлення, прикріплене на вхідних дверях супермаркета, що по вул. Героїв Сталінграда, 19: «20 жовтня – останній день роботи «Сільпо».
Ми мали розмову з керівництвом цього торгового підприємства. Як нам пояснили, насправді припинення діяльності «Сільпо» полягає не у закритті магазину, як такому, а лише у «переформатуванні» – магазин закривається на планове переоснащення і після цього змінить свою структуру. Головна зміна – у магазині не буде товарів, які продають «на вагу», а лише фасована продукція. Наш співрозмовник також визнав, що ці зміни неминуче потягнуть за собою скорочення чисельності штатних працівників, яких у “Сільпо” зараз налічується приблизно 4 десятки. Цікава особливість: працюватимуть у магазині нового формату виключно особи чоловічої статі порівняно невеликої чисельності (не більше десяти працівників). Пояснюється це тим, що на них покладатиметься значною мірою фізична робота – з розвантажування і переміщення упаковок товарів. Люди про майбутнє звільнення попереджені заздалегідь, і їм будуть забезпечені передбачені державним законодавством відповідні компенсації, запевнили нас.
А головна мета такої пертурбації, за словами керівника, – максимально можливе зниження цін на товари шляхом зменшення витрат, пов’язаних з їх реалізацією, та зручність для покупця.
Преамбула історії
Між іншим, незадовго до цього повідомлення на різних українських інтернет-сайтах з’являлась інформація про фінансовий конфлікт, який начебто виник між власником згаданої мережі українських супермаркетів Fozzy Food і одним із комерційних банків. Про це навіть одного разу повідомила прес-служба компанії на своєму офіційному сайті. А група компаній Fozzy Group, до якої входить і вищезгадана, у свою чергу, запевняє, що проти неї діє спланована акція з метою дестабілізації роботи та дискредитизації компанії. І звинувачує передусім той же комерційний банк, який нібито використовує нечисті юридичні схеми проти компанії, що спричиняє безпідставні арешти рахунків ТОВ «Фоззі Фуд». Стосовно вказаних фактів Головне управління Національної поліції у м.Києві відкрило кримінальне провадження проти представників банківської установи за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 365-2 Кримінального кодексу України.
Втім, трохи згодом прес-служба Fozzy Group пояснила, що згаданий судовий конфлікт ніяк не пов’язаний з реорганізацією «Сільпо»: «Дані події ніяк не стосуються ситуації з…(назва банку. – Прим.авт). 2 серпня 2016 року Апеляційним судом м.Києва скасована ухвала Печерського районного суду м.Києва про накладення арештів на рахунки ТОВ «Фоззі Фуд», рахунки компанії розблоковані. Зазначене рішення Апеляційного суду є остаточним і не підлягає оскарженню», – йшлося у повідомленні.
Отож реформація виникла не тільки в Олександрії, а й у багатьох інших містах України, де діє (точніше, діяла) мережа «Сільпо», у тому числі і в Києві. Причому на місяць – два раніше, ніж у нас.
«Продуктові війни»
«Конкуренція на ринку продовольчих товарів посилюється», – так розпочинається повідомлення одного з інформаційних ресурсів. – Незабаром один з найкрупніших рітейлерів країни «Фоззі Груп» запускає торгову мережу Trash!
Головна особливість мережі – більш низькі ціни порівняно з конкурентами завдяки скороченню витрат і оптимізації внутрішніх процесів мережі, – говориться в офіційному повідомленні самої компанії. – Ми вивчаємо ринок, у жителів України є потреба у низьких цінах, а ми в «Фоззі Груп» знаємо, як можна задовольнити цей попит краще, ніж інші». Суму інвестицій у розвиток нового проекту в компанії не озвучують. З ким же змагається «Сільпо»? З двома іншими продуктовими супермережами, які діють в Україні.
«Я не пригадую такого випадку, щоб мережі влаштовували цінові війни, – розповідає директор дослідницької компанії GT Partners Ukraine Ігор Гугля. – Рітейлери зазвичай віддають перевагу домовленостям між собою і таким чином заробяють більше».
Масштабні цінові війни між продовольчими рітейлерами характерні для країн ЄС, де на мережі приходиться 70-80% від загального продажу. Для порівняння: в Україні вони займають лише 20-25%ринку. Але ж хіба можна порівнювати з «їхнім» ринком наш? Точніше, наших покупців, купівельна спроможність яких падає «не щоднини, а щогодини»? Адже не секрет, що головним критерієм, з яким зараз наші покупці підходять до вибору товару, переважно стає лише ціна, все інше – якість, свіжість, обробка, упаковка продуктів відходить далеко на задній план… (До речі, чи замислились менеджери-реформатори над значенням звучного слівця Trash? Між іншим, означає воно у перекладі з англійської «сміття» та всяка інша гидота, що не надто підходить для продуктової торгової марки)…
І взаємостосунки, «економічні ніші» супергігантських торгових мереж та підприємництва малого і середнього бізнесу у них і у нас хіба можна порівнювати? «Недорогі» супермаркети «задавили» в Україні взагалі і у нас у місті зокрема вже не один маленький «сімейний» продуктовий магазинчик. Тепер ці гіганти вже воюють між собою…
О.Іванченко
Залишити відповідь