Дизайн-код Олександрії. Маніфест
Громадська організація «Покоління Культури» підготувала маніфест під назвою “Дизайн-код міста Олександрія”, у якому підняли проблему культурного середовища міста.
![](https://picua.org/images/2021/03/29/b3a0e20ea1e47b667d7dc7711bdc35fb.jpg)
Для довідки. ГО була створена влітку 2020 року. Має за мету підняти культуру міста і людей, їх освіченість та ідентичність, причепити їм відчуття прекрасного. Займається розвитком української національної культури. На даний час складається з чотирьох активних учасників серед яких художник Сергій Грес, музикант Назар Єрмаков, правознавць Олександр Устенко.
Як стверджують автори проекту, головною їхньою метою є зниження стресу у жителів міста та формування його оригінального стилю, що підкреслить історичні надбання. Вони описали ряд проблем міського середовища Олександрії пов’язаних з рекламною продукцією, вивісками та з невдалими фасадними конструкціями, що спотворюють наше місто та «забруднюють простір візуальним шумом».
Серед проблем учасники ГО «Культура» зазначили: гігантські «не людські» розміри фасадних конструкцій, що приносять дискомфорт людям; відсутність поваги до архітектури міста; недоречне використання фальш-фасадів; відсутність догляду за вивісками та банерами й загалом відсутність стилю міста, який би підкреслював хоч якусь причетність до Олександрії.
Автори вважають, що Олександрії потрібен свій стиль, який вони назвали Дизайн-кодом. Дизайн-код – це правила гри і структура співіснування «скелету» міста – архітектури, і «м’язів» міста – бізнесу. Наявність коду встановлює чіткі правила гри, в якій виграють усі, а головні бенефіціари – жителі міста.
Міське середовище
Починаючи з 2009 року в Україні стартував рух по оформленню нових візуальних правил для міст. Старі правила, засновані на «радянській» не конкурентній економіці, вже не працювали. Кількість підприємств і об’єктів господарювання зросла в десятки разів.
Старі вимоги до міського середовища вже не справлялися з потоком реклами на ринку, який став органічно формувати свої «не проголошені» правила. З’явився і оформився справжній конкурентний рекламний ринок. Найяскравіші приклади створення таких правил були в містах Львів, Одеса, Київ, Харків. Дніпро.
Ось які загальні проблеми з фасадними конструкціями в середовищі Олександрія окреслили автори.
«Нелюдський» масштаб
![](https://picua.org/images/2021/03/31/7b56e5d2283122a0adb3f65499b07f38.jpg)
Розміри зовнішніх фасадних конструкцій повинні бути порівнянні людині і комфортно сприйматися з висоти його росту. Вивіски не можуть бути дуже великими або розташовуватися занадто високо.
Відсутність поваги до архітектури
![](https://picua.org/images/2021/03/31/14e30e00a05d08b391417bee6a74c5e1.jpg)
При розміщенні конструкції необхідно враховувати тип і особливість архітектури фасаду, на якому вона встановлюється. Дизайн конструкцій повинен органічно вписуватися в простір вулиці і взаємодіяти, а не конкурувати з ним.
Недоречне використання фальш-фасадів
![](https://picua.org/images/2021/03/31/2aad8bbe2d97098f33655015fc9ea3b7.jpg)
Декоративні елементи фасадів неприпустимо закривати або частково перекривати непрозорими панелями і фальш-фасадами.
«Глухе» оформлення вітрин
![](https://picua.org/images/2021/03/31/9d88d7b3af77bd33070d3b45f97767ae.jpg)
Вітрини повинні бути максимально відкриті і повідомляти про товари і послуги закладу. Суцільне обклеювання вітрин неприпустимо з будь-якого боку: зсередини і зовні.
Надбудови і прибудови
![](https://picua.org/images/2021/03/31/0aca4d56959abf0e4e1ac9b963b8bc3e.jpg)
Навіси, вхідні групи і інші надбудови або прибудови повинні гармонійно поєднуватися, а не конкурувати з фасадом. Необхідно враховувати стилістичні особливості архітектури будівлі.
Недоречне використання динамічного підсвічування
![](https://picua.org/images/2021/03/31/ddd13b623bbb756ef3b93005546ce921.jpg)
Надмірне використання динамічного підсвічування створює неприємний «візуальний шум». Допустимим рішенням є для певного типу закладів (аптеки, продуктові магазини, готелі), розміщення динамічних світових елементів, які допомагають людині швидко орієнтуватися у вечірній час. Недоречно-яскраві кольорові рішення мають бути поза контекстом колористики фасаду.
Кольорове рішення вивіски повинно гармонійно вписуватися в загальне колористичне рішення фасаду, а не конкурувати з ним. Самовільне часткове фарбування фасаду неприпустимо.
Відсутність системи і комплексних рішень при оформленні групи закладів в межах одного фасаду.
Хаотичне розташування табличок і покажчиків різного формату та оформлення створює неприємний «візуальний шум», ускладнює читання інформації і псує зовнішній вигляд фасадів.
Відсутність догляду
![](https://picua.org/images/2021/03/31/d634acb8c573d42bdd0692e3175504fe.jpg)
Необхідно стежити за чистотою і станом вивісок, вітрин, фасаду і прилеглого до закладу тротуару або пішохідної зони.
![](https://picua.org/images/2021/03/29/b8494f2919efe08e721987681defc941.jpg)
Не гармонійне поєднання геометричних форм реклами і фасаду.
![](https://picua.org/images/2021/03/31/365d7a2b019e36ef342917bc61e9cc3f.jpg)
При створенні реклами потрібно враховувати геометрію фасаду та малих геометричних форм для запобіганню неприємних відчуттів від порушення естетики будинку.
Зайве нагромадження й дублювання. Йдеться про різну по стилю, але одну по змісту рекламу, що знижує цінність магазину та будинку цілому.
![](https://picua.org/images/2021/03/29/15379c817440af497b84fef4ea6e1b38.jpg)
Відсутність дизайну, стилю міста. В нашому місті спостерігається розгалуження різних не зв’язаних між собою об’єктів благоустрою, які зовсім не мають виразності та об’єднання в єдину візуальну дизайн-систему, яка б підкреслювала, хоч якусь причетність до Олександрії. Цей набір залишкових елементів з різних епох, ніби сіра каша без запаху, без смаку і без ім’я.
Але усе це можна змінити! Для цього треба створити дизайн-код міста, де встановити правила і вимоги до оформлення реклами.
Також Олександрїя потрібен свій бренд – не герб, а сучасний логотип міста. Ми пропонуємо взяти за логотип козацькі вуса, як символ поваги до історії нашого народу.
![](https://picua.org/images/2021/03/29/7af32ebd6b0f7558e09f22c0f934498d.jpg)
Тим паче, що славетний козак Усик заснував зимівник Усівка, яке стало першоджерелом нашого міста. Цей логотип може бути використаний для брендування об’єктів благоустрою, наприклад, автобусних зупинок.
С. Петров
Залишити відповідь