13.02
2023

Заклад дошкільної освіти (ЗДО) – ясла-садок № 42 Олександрійської міської ради – першим у місті розпочав роботу з інклюзивного навчання дошкільнят і має досвід роботи з цього питання. Сьогодні ми зустрілися з директором ЗДО Ларисою Навроцькою, яка більше 30 років присвятила освітній роботі у цьому закладі, а з 2017 року керує ним, та розпитали про особливості такої форми дошкільного виховання.

– Розпочати розповідь хотілося б словами нашого видатного педагога Василя Сухомлинського: «Нещасна, знедолена природою маленька людина не повинна знати про те, що вона − малоздібна, що в неї − слабкий розум. Виховання такої людини повинно бути в сто разів ніжнішим, чуйнішим, дбайливішим».
Будь-яка сім’я мріє про здорову і щасливу дитину. Але, на жаль, трапляються випадки, коли народжуються діти з певними вадами, і цей факт пронизує болем серце батьків, а дитина росте замкнутою, самотньою. Тому сучасне людство переходить до нової світової парадигми, формується нова культура й освітня форма поваги до людей з особливими освітніми потребами. І саме тому в сучасному суспільстві актуальним стало питання про пріоритетне значення навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами, їх становлення і розвиток.
Актуальність проблеми інклюзивної освіти пов’язана зі збільшенням кількості дітей кожного року, які потребують корекційного навчання, соціалізації з суспільством. Це проблема не лише в умовах нашої країни, але й досягає глобального масштабу. Зважаючи на ці обставини, в нашому місті, як і в усій Україні, розпочалася робота по створенню умов нових видів виховання. В нашому закладі впровадження інклюзивного навчання було розпочато в 2019 році.
Інклюзивне навчання слід розуміти як фундаментальне право усіх дітей з особливими освітніми потребами. Воно має затверджувати принципи забезпечення благополуччя дітей, поваги до їхньої гідності та самостійності, засоби реалізації усіх прав.

Основною метою інклюзивної освіти є досягнення якісних змін в особистісному розвитку дітей цієї категорії. Для цього передбачається здійснення змін освітньої системи, а не дитини. Інклюзивна освіта визнає, що всі діти різні, а освітні заклади повинні підлаштовуватися під індивідуальні потреби всіх вихованців – з порушеннями розвитку і без них. Однак інклюзивність не означає асиміляцію чи прагнення зробити всіх однаковими. Її ключовий компонент – гнучкість врахування особистісних характеристик, що визначають темп виховання та навчання кожної дитини.
У більшості випадків дітям просто необхідне доступне викладання, що потребує використання різних методів, які відповідають індивідуальним вимогам, здібностям і особливо­стям розвитку дитини.
Особливо важливою є психолого-педагогічна підтримка дітей, яка являє собою систему заходів, що забезпечують умови для подолання труднощів саморозвитку дошкільнят у навчальній, комунікативній і дозвільній діяльності.
В основі інклюзивної освіти – ідея, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, забезпечує однакове ставлення до всіх людей, передбачає навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами у навчальному закладі, де створюються спеціальні умови для них.
Головною метою інклюзивного (інтегрованого) навчання є реалізація права дітей з особливостями психофізичного розвитку на отримання освіти у відповідності з їхніми можливостями і здібностями за місцем проживання, їхня соціальна адаптація та інтеграція в суспільство, підвищення ролі сім`ї у вихованні і розвитку дитини.
Треба відзначити, що досягти дієвих результатів нам допомогла злагоджена робота педагогічного колективу, батьків та фахівців ІРЦ. Також ми постійно відчуваємо підтримку місцевої влади та управління освіти.
Проте є проблема, яка потребує допоміжних ресурсів. У нашому закладі дієвим інструментом для адаптації психологічного та фізичного здоров’я дітей з особливими освітніми потребами є ресурсна кімната, в якій можна емоційно розвантажити дитину, зняти нервове збудження, знизити рівень тривожності, активізувати мозкову діяльність, займатися зі спеціалістом в індивідуальному порядку. Тут є навчальна, соціально-побутова, ігрова зони та зона відпочинку. Нами придбані матеріали для проведення корекційно-розвиткових занять. Проте для комфортного перебування дітей в кімнаті потрібно зробити сучасний ремонт, але власними силами нам не впоратися. Хочеться сподіватися, що ми отримаємо необхідну допомогу, адже облаштування сучасної ресурсної кімнати – мрія всього колективу закладу.


Г. Сергєєв

Залишити відповідь

Войти с помощью: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Олександрійський тиждень

Олександрійський тиждень