4.10
2024

Олександрійський ліцей інформаційних технологій увійшов до п’ятірки кращих навчальних закладів Кіровоградщини за середнім балом випускників, що складали національний мультипредметний тест. Рейтинг шкіл України на oснoві oфіційних результатів НМТ 2024 рoку сформував освітній пoртал Education.ua. Згідно з ним, Ліцей інформаційних технологій посів 4 місце серед 174 навчальних закладів Кіровоградської області.
Треба сказати, ЛІТ щорічно займає перші рядки у рейтингах кращих навчальних закладів області. І все завдяки педагогічним працівникам, які готують переможців предметних олімпіад та учнів, які здають НМТ на 200 балів. Серед них математик Лариса Халізова –вчитель-методист, відмінник освіти України, лауреатка премії Верховної Ради України за високі досягнення в роботі, нагороджена грамотами Міністерства освіти і науки України.

Педагогічний стаж Лариси Іванівни – 42 роки. 21 рік з них вона працює в Ліцеї інформаційних технологій, куди прийшла на посаду заступника директора, від якої незабаром відмовилася, обравши для себе роботу простого вчителя.
Народилася Лариса Халізова на Миколаїв-щині, у селі Лиса Гора. Математику полюбила у школі завдяки вчительці, з шостого класу брала участь в олімпіадах з цього предмета, займала призові місця. Школу закінчила з золотою медаллю і, міркуючи, куди піти навчатися далі, вибирала між математикою та англійською. Вибрала математику, і не жалкує. Закінчила фізико-математичний факультет Миколаївського педагогічного університету ім. В.О.Сухомлинського (зараз – Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського). В Олександрію приїхала за направленням. Пів року працювала у школі №7, пішла у декретну відпустку. Потім були 20 років у ліцеї №17, де певний час Лариса Іванівна навіть була директором, а з 2003 року, коли був заснований ЛІТ, вона працює у цьому навчальному закладі.
Щороку учні Лариси Іванівни здають НМТ з математики на 200 балів. Усього таких на даний час 16. Цьогоріч серед 200-бальників – Оксана Нехороша, випускниця гуманітарного класу, переселенка з Донбасу. Випускники Л. Халізової вступають до найпрестижніших вишів України і навчаються за кордоном. Є й такі, хто також, за її прикладом, став учителем. Троє з них працюють у ЛІТі, у тому числі директор Руслан Шульга, який називає Ларису Халізову геніальною людиною.
Напередодні Дня працівників освіти України ми поспілкувалися з Ларисою Халізовою.
– Зараз, у порівнянні з часами, коли Ви починали працювати вчителем, методика викладання математики змінилася?
– Ні. Можливо, у Новій Українській Школі або у школі «Інтелект» є інші методики, бо там діти займаються по спеціальних зошитах. А так програма залишилася такою самою, додалися лише інноваційні технології й дистанційна форма навчання. Математика тому мені і подобається, що вона незмінна, стабільна. Методики можуть бути різними, але дитина повинна знати програму. Теорема Піфагора і таблиця множення не змінюються. А які прийоми застосовує вчитель, то вже інша справа.
– У Вас також є свої прийоми?
– По-перше, діти мають бути вмотивовані, знати, чого вони хочуть. Якщо дитині подобається математика і вона знає, що це їй треба, то можна навчити. А мої прийоми – добросовісне ставлення до роботи, до дітей. Не поспішати, дати учням час. До нашого закладу вступають на навчання діти з інших шкіл. Раніше побачити учня, який у 9-10 класі не вміє розв’язувати квадратне рівняння, було нереально. По закінченні 8 класу це знали всі, як і теорему Піфагора. Тепер половина не знають. Зрозуміло, що на навчання зараз впливає багато факторів – карантини, дистанційне навчання, повітряні тривоги. Хтось не засвоїв матеріал, а навчання пішло далі за програмою.
– Як Ви вважаєте, у кожної дитини є здібності до математики?
– Думаю, що так. Але треба з самого початку не пропускати всіх етапів навчання, жодної теми, починаючи з 5-6 класу. Не обов’язково всі мають скласти НМТ на 200 балів. Але на 160-170 цілком можливо. Проте якщо дитина в 10-11 класі не може додати числа з різними знаками, значить, вона пропустила 6 клас, не засвоїла і не запам’ятала матеріал.
– У Вас були учні, які не знали елементарних математичних понять, але потім вирівнювалися і добре здавали ЗНО?
– Звичайно. Якщо дитина знає, чого вона хоче – прийшла навчатися до 10 класу (не пішла після 9-го), хоче здати НМТ і вступати до вишу. Тоді учні вникають, навчаються ретельно і старанно. Зараз є можливості – література, інтернет-ресурси, відеоуроки.
– Дистанційне навчання вплинуло на якість?
– Так. З негативного боку. Навіть діти говорять, що не сприймають мене, коли бачать на екрані комп’ютерів. Їм потрібен живий контакт, щоб учитель стояв біля дошки, була можливість поставити питання. Минулого навчального року я випустила гуманітарний клас. Як тільки дозволили очне навчання, вони вийшли найпершими, усім класом. Поставилися до навчання відповідально і склали НМТ з математики на 170-185 балів.
– Можливо, тому, що математика зараз обов’язковий предмет на НМТ?
– Так. Без математики нікуди не вступиш. До речі, багато моїх випускників цьогоріч обрали професію журналіста і вступили до вишів.
– А можна успішно скласти НМТ без додаткових занять з учителями, без репетиторів?
– Звичайно, можна. Не у кожних батьків є кошти на додаткові заняття. Вмотивовані учні можуть займатися самостійно за допомогою підручників та інтернету. Якщо три уроки математики на тиждень – це, звичайно буде важко. Але зараз у випускних класах намагаються ставити більше. У профільних класах 10 уроків математики на тиждень, у гуманітарних – 4-6 уроків. Та не всі діти можуть працювати самостійно, немає самодисципліни, важко себе налаштувати. Тож дехто залишається після уроків у школі, готується до заліків, вчить формули. Бо вдома, кажуть, не можуть – обстановка не та, хочеться піти на кухню, пограти в комп’ютерні ігри.
– Ви суворий вчитель?
– Як людина я добра, а як учитель – вимоглива. Змушую вчити всі формули. У мене залікова система роботи, так я перевіряю, як діти засвоїли матеріал. З кожної теми – 1-3 заліки. Даю завдання на повторення з попередніх класів. Залік – це 40-50 питань, на які діти мають знати відповіді. Не знаєш – учи, готуйся і приходь перездавай. Бо на НМТ ніхто не допоможе, не підкаже. А довідничок, який там дають, це дрібниця, просто, щоб учні пройшли поріг. Усі формули і властивості мають бути в голові. Тоді розв’язати задачу можна швидко. Тому я вимагаю знати всю теорію, яка необхідна для здачі НМТ. Хто добросовісно все виконує, той проходить тестування з високим результатом.
– Тобто, навіть гуманітарії можуть здати НМТ добре?
– Так, у мене пів класу випускників здали математику дуже добре, на 150+.
– Чого вчить дітей математика?
– У першу чергу логічного мислення. А потім – як у нашому житті без математики? Економічні відносини, банківські депозити, кредити, фінансова грамотність. На будь-якій роботі вона потрібна. Логічне мислення допомагає чітко вибудувати алгоритм дій.
– Ви застосовуєте у роботі нові технології?
– Обов’язково. Три роки тому в моєму кабінеті встановили інтерактивну дошку, проєктор, якими ми з учнями активно користуємося. Показуємо презентації, які готують самі діти – як домашнє завдання. Так краще запам’ятовується матеріал. Інтернет і нові технології дуже допомагають. Але замінити вчителя, дошку і ганчірку він не може. Особливо у випускних класах.
Взагалі у нас з дітьми завжди дружні стосунки. Є випускники, які закінчили школу 10 років тому, але пам’ятають, вітаються і розмовляють на вулиці, приходять до навчального закладу. Іноді я не можу їх впізнати, бо вони виросли, змінилися. Є хлопці, які зараз воюють. Приїжджають у відпустку – і навідуються у школу. Приходять, розпитують, діляться своїми досягненнями і новинами. І це приємно. У свята мені приходить дуже багато привітань від учнів.
– Що побажаєте колегам у День працівників освіти?
– Натхнення в роботі, бажання працювати, любити і поважати своїх учнів. Із задоволенням іти на роботу і з задоволенням повертатися додому, а після канікул чекати зустрічі з дітьми. Ми звикаємо до цього, це наше життя.


Олена Карпачова

Залишити відповідь

Войти с помощью: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Олександрійський тиждень

Олександрійський тиждень