31.03
2021

Громадська організація «Покоління Культури» підготувала маніфест під назвою “Дизайн-код міста Олександрія”, у якому підняли проблему культурного середовища міста.

Для довідки. ГО була створена влітку 2020 року. Має за мету підняти культуру міста і людей, їх освіченість та ідентичність, причепити їм відчуття прекрасного. Займається розвитком української національної культури. На даний час складається з чотирьох активних учасників серед яких художник Сергій Грес, музикант Назар Єрмаков, правознавць Олександр Устенко.

Як стверджують  автори проекту, головною їхньою метою є зниження стресу  у жителів міста та формування його оригінального стилю, що підкреслить історичні надбання. Вони описали ряд проблем міського середовища Олександрії пов’язаних з рекламною продукцією, вивісками та з невдалими  фасадними  конструкціями, що спотворюють наше місто та «забруднюють  простір візуальним шумом».

Серед проблем учасники ГО «Культура» зазначили: гігантські «не людські» розміри фасадних конструкцій, що приносять дискомфорт людям; відсутність поваги до архітектури міста; недоречне використання фальш-фасадів; відсутність догляду за вивісками та банерами й загалом відсутність стилю міста, який би підкреслював хоч якусь причетність до Олександрії.

Автори вважають, що Олександрії потрібен свій стиль, який вони назвали Дизайн-кодом.  Дизайн-код – це правила гри і структура співіснування «скелету» міста – архітектури, і «м’язів» міста – бізнесу.  Наявність коду встановлює чіткі правила гри, в якій виграють усі, а головні бенефіціари – жителі міста. 

 Міське середовище

 Починаючи з 2009 року в Україні стартував рух по оформленню нових візуальних правил для міст.  Старі правила, засновані на «радянській» не конкурентній економіці, вже не працювали.  Кількість підприємств і об’єктів господарювання зросла в десятки разів. 

Старі вимоги до міського середовища вже не справлялися з потоком реклами на ринку, який став органічно формувати свої «не проголошені» правила.  З’явився і оформився справжній конкурентний рекламний ринок. Найяскравіші приклади створення таких правил були в містах Львів, Одеса, Київ, Харків. Дніпро.

Ось які загальні проблеми з фасадними конструкціями в середовищі Олександрія окреслили автори. 

 «Нелюдський» масштаб

 Розміри зовнішніх фасадних конструкцій повинні бути порівнянні людині і комфортно сприйматися з висоти його росту.  Вивіски не можуть бути дуже великими або розташовуватися занадто високо.

Відсутність поваги до архітектури

 При розміщенні конструкції необхідно враховувати тип і особливість архітектури фасаду, на якому вона встановлюється.  Дизайн конструкцій повинен органічно вписуватися в простір вулиці і взаємодіяти, а не конкурувати з ним.

Недоречне використання фальш-фасадів

 Декоративні елементи фасадів неприпустимо закривати або частково перекривати непрозорими панелями і фальш-фасадами.

«Глухе» оформлення вітрин

 Вітрини повинні бути максимально відкриті і повідомляти про товари і послуги закладу.  Суцільне обклеювання вітрин неприпустимо з будь-якого боку: зсередини і зовні.

Надбудови і прибудови

Навіси, вхідні групи і інші надбудови або прибудови повинні гармонійно поєднуватися, а не конкурувати з фасадом.  Необхідно враховувати стилістичні особливості архітектури будівлі.

Недоречне використання динамічного підсвічування

 Надмірне використання динамічного підсвічування створює неприємний «візуальний шум». Допустимим рішенням є для певного типу закладів (аптеки, продуктові магазини, готелі), розміщення динамічних світових елементів, які допомагають людині швидко орієнтуватися у вечірній час. Недоречно-яскраві кольорові рішення мають бути поза контекстом колористики фасаду.

 Кольорове рішення вивіски повинно гармонійно вписуватися в загальне колористичне рішення фасаду, а не конкурувати з ним.  Самовільне часткове фарбування фасаду неприпустимо.

Відсутність системи і комплексних рішень при оформленні групи закладів в межах одного фасаду.

 Хаотичне розташування табличок і покажчиків різного формату та оформлення створює неприємний «візуальний шум», ускладнює читання інформації і псує зовнішній вигляд фасадів.

Відсутність догляду

Необхідно стежити за чистотою і станом вивісок, вітрин, фасаду і прилеглого до закладу тротуару або пішохідної зони.

Не гармонійне поєднання геометричних форм реклами і фасаду.

При створенні реклами потрібно враховувати геометрію фасаду та малих геометричних форм для запобіганню неприємних відчуттів від порушення естетики будинку.

Зайве нагромадження й дублювання. Йдеться про різну по стилю, але одну по змісту рекламу, що знижує цінність магазину та будинку цілому.

Відсутність дизайну, стилю міста. В нашому місті спостерігається розгалуження різних не зв’язаних між собою об’єктів благоустрою, які зовсім не мають виразності та об’єднання в єдину візуальну дизайн-систему, яка б підкреслювала, хоч якусь причетність до Олександрії. Цей набір залишкових елементів з різних епох, ніби сіра каша без запаху, без смаку і без ім’я.

Але усе це можна змінити! Для цього треба створити дизайн-код міста, де встановити правила і вимоги до оформлення реклами.

Також Олександрїя потрібен свій бренд – не герб, а сучасний логотип міста.  Ми пропонуємо взяти за логотип козацькі вуса, як символ поваги до історії нашого народу.

Тим паче, що славетний козак Усик заснував зимівник Усівка, яке стало першоджерелом нашого міста. Цей логотип може бути використаний для брендування об’єктів благоустрою, наприклад, автобусних зупинок.

С. Петров

Залишити відповідь

Войти с помощью: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Олександрійський тиждень

Олександрійський тиждень